-
Deals Services
Η ομάδα Deals Services της Grant Thornton χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο σε όλα τα στάδια μιας συναλλαγής.
-
Technology
Η Grant Thornton και το τμήμα Technology, μέσω της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει, προσφέρει υπηρεσίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
-
Strategy and Investments
Στο τμήμα του Strategy and Investments προσφέρουμε συμβουλές για τη διαχείριση κεφαλαίων, τον στρατηγικό σχεδιασμό και υπηρεσίες λειτουργικής βελτίωσης.
-
Environmental, Social, Governance, Risk & Compliance
Στο τρέχον επιχειρηματικό και κανονιστικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις φιλοδοξούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του σήμερα, και να δημιουργήσουν αξία με βιώσιμους όρους.
-
Audit
Οι ομάδες ελέγχου της Grant Thornton απαρτίζονται από άρτια καταρτισμένα και εξειδικευμένα στελέχη με μεγάλη εμπειρία στον έλεγχο.
-
Business Growth Advisory
Στην Grant Thornton, κατανοούμε τη σημασία της εναρμόνισης της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης με τις κανονιστικές αλλαγές και την ανάγκη για ακριβή χρηματοοικονομική πληροφόρηση και συμβουλευτική υποστήριξη.
-
Φορολογία επιχειρήσεων
Οι υπηρεσίες φορολογίας επιχειρήσεων της Grant Thornton παρέχουν συμβουλές και λύσεις σε όλα τα θέματα που πιθανώς να έχει η επιχείρησή σας.
-
Φορολογική συμμόρφωση
Τα στελέχη της φορολογικής συμμόρφωσης εταιρειών διαθέτουν πολυετή εμπειρία, τόσο σε πολυεθνικές όσο και σε μεγάλες εγχώριες εταιρείες όλων των κλάδων δραστηριότητας
-
Διεθνής φορολογία
Η Grant Thornton γνωρίζει ότι οι φορολογικών εξελίξεων προς όφελος της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
-
Ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Grant Thornton μπορεί να βοηθήσει τόσο για τις εγχώριες, όσο και για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του κινδύνου.
-
Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
Η Grant Thornton μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα είστε προετοιμασμένοι για τους φορολογικούς ελέγχους και πιθανές διαφορές.
-
Private Client Tax Services
Στην Grant Thornton, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να δημιουργήσουμε φορολογική στρατηγική και σωστή τεκμηρίωση κρίσιμων ενεργειών του παρελθόντος με τον "φάκελο υπεράσπισης"
-
Έμμεσοι φόροι
Στην Grant Thornton πιστεύουμε ότι οι συνέπειες των έμμεσων φόρων στις επιχειρηματικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται εξίσου σοβαρά υπόψη όπως και κάθε άλλο κόστος της επιχείρησης
-
Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
Είτε η εταιρεία σας βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικής αναδιάρθρωσης ή αλλαγών στην στρατηγική κατεύθυνση η Grant Thornton Tax είναι η σωστή επιλογή στους φορολογικούς συμβούλους.
-
Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
Ο προληπτικός φορολογικός έλεγχος μπορεί να βοηθήσει την εταιρία σας να εντοπίσει και να αξιολογήσει όλες τις πιθανές φορολογικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν προκύψει από μια συναλλαγή.
-
Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Ενημερωθείτε σχετικά με την βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της εταιρίας σας με αναδιοργάνωση των παραγωγικών σας δραστηριοτήτων από την Grant Thornton.
-
Υπηρεσίες Διεθνώς Μετακινούμενου Προσωπικού
Η διεθνής κινητικότητα ταλέντων είναι βασικό στοιχείο μιας επιτυχημένης παγκόσμιας επιχείρησης και μαζί της συνοδεύονται από προκλήσεις και κινδύνους, καθώς και ευκαιρίες.
-
Accounting & Tax Compliance Services
Η μεταφορά υποστηρικτικών και περιφερειακών λειτουργιών εκτός εταιρείας και η ανάθεσή τους σε ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες (Business Process Outsourcing) αποτελεί πλέον βέλτιστη πρακτική για τις εταιρείες εκείνες που επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
-
HR & Payroll services
Η διαχείριση της μισθοδοσίας είναι μία από τις πιο δύσκολες και χρονοβόρες διαδικασίες που αντιμετωπίζει μια εταιρία όταν διαχειρίζεται στοιχεία του προσωπικού της. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μας προσαρμόζονται στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρίας, σύμφωνα με το εκάστοτε ασφαλιστικό και εργατικό νομικό πλαίσιο.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
Η Grant Thornton, αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία της και την εμπειρία του δικτύου της από την υλοποίηση έργων σε φορείς κεντρικής κυβέρνησης, είναι έτοιμη να αναπτύξει την κατάλληλη ομάδα έργου που θα εργαστεί προκειμένου να προσδιοριστεί η λύση – υπηρεσία εκείνη που θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε φορέα.
-
Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
Το τμήμα Public Sector της Grant Thornton μπορεί να υποστηρίξει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που τίθενται λόγω των σημερινών απαιτήσεων της οικονομίας.
-
Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Grant Thornton προσφέρει ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.
-
ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
Η εξειδικευμένη ομάδα στελεχών της Grant Thornton μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικής Βοήθειας κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της διοίκησης και του ελέγχου των προγραμμάτων και έργων που διαχειρίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης.
-
Φορείς Δημόσιας Υγείας
Η ομάδας στελεχών της Grant Thornton αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες που στόχο έχουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου συστήματος υγείας.
-
Ασφαλιστικά Ταμεία
Tο Τμήμα Public Sector με τα έμπειρα στελέχη που διαθέτει, μπορεί να υποστηρίξει τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχοντας τις κατάλληλες ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους.
-
Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
Hotels & tourism services
-
Υπηρεσίες Μεταφορών
Η ομάδα ειδικών της Grant Thornton αποτελείται από ανθρώπους με πολυετή επαγγελματική πείρα στον κλάδο των μεταφορών
-
Τεχνολογία της Πληροφορίας
Τα εξειδικευμένα στελέχη μας προσφέρουν υποστήριξη στην επιχείρησή σας σε κάθε βήμα, σε οποιαδήποτε φάση του κύκλου ζωής της.
-
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι κατανοούμε τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησής σας, χάρη στη δέσμευση και την εμπειρία που έχουμε στον κλάδο των μέσων επικοινωνίας.
-
Τηλεπικοινωνίες
Οι άνθρωποι μας σας προτείνουν τις καλύτερες εμπορικές και ρεαλιστικές λύσεις που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο του κλάδου των τηλεπικοινωνιών.
Σκοπός και αντικείμενο νόμου
Στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης του πλαισίου της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2464 μεταξύ άλλων σκοπός του νόμου είναι:
α) η ενίσχυση της διαφάνειας των πληροφοριών εταιρικής βιωσιμότητας μέσω της δημοσιοποίησης αξιόπιστων και συγκρίσιμων στοιχείων βιωσιμότητας από ορισμένες κατηγορίες ενωσιακών επιχειρήσεων και από επιχειρήσεις που διέπονται από το δίκαιο τρίτης χώρας και έχουν εγκατεστημένα στην Ελλάδα υποκαταστήματα ή θυγατρικές επιχειρήσεις
β) η διασφάλιση της πρόσβασης του κοινού στα στοιχεία αυτά
γ) η προσαρμογή των ορίων κατάταξης των οντοτήτων και των ομίλων επιχειρήσεων στα σύγχρονα δεδομένα
Με γνώμονα τα ανωτέρω, ο νόμος εισάγει νέες τροποποιητικές διατάξεις στην ελληνική έννομη τάξη με στόχο την αποτύπωση:
- της ποιοτικής αναβάθμισης του χαρακτήρα των εκθέσεων βιωσιμότητας
- του κοινού πλαισίου που δημιουργείται εντός της Ε.Ε. σχετικά με την υποβολή των εκθέσεων βιωσιμότητας από τις επιχειρήσεις
- της εναρμόνισης των προτύπων αναφοράς σχετικά με τις εκθέσεις βιωσιμότητας
Ποιους αφορά;
Με τον νέο νόμο εισάγεται η υποχρέωση υποβολής και δημοσίευσης έκθεσης βιωσιμότητας από τις επιχειρήσεις σε αντικατάσταση της προηγούμενης διαδικασίας υποβολής μη χρηματοοικονομικών καταστάσεων. Ειδικότερα, η εφαρμογή του νόμου αφορά:
- Στις οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος στις οποίες προστίθενται και οι Ανώνυμες Εταιρίες του Δημοσίου στις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει μετοχές, ανεξαρτήτως του ποσοστού συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο και οι λοιπές θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας, οι οποίες δεν έχουν μετοχές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο και περιλαμβάνονται και οι επιχειρήσεις επενδύσεων , οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων, οι εταιρίες διαχείρισης και τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων.
- Στις θυγατρικές εταιρίες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, εφόσον αποτελούν οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος, αλλά η τελική μητρική επιχείρηση διέπεται από το δίκαιο τρίτης χώρας, οι οποίες υπέχουν υποχρέωση δημοσίευσης έκθεσης βιωσιμότητας. Ομοίως και το υποκατάστημα επιχείρησης που διέπεται από το δίκαιο τρίτης χώρας (το οποίο δεν ανήκει σε όμιλο είτε κατέχεται τελικά από επιχείρηση που έχει συσταθεί σύμφωνα με το δίκαιο τρίτης χώρας).
- Επίσης, υποχρέωση υποβολής ενοποιημένης έκθεσης βιωσιμότητας θα υφίσταται μόνο για μητρικές επιχειρήσεις μεγάλου ομίλου.
Κριτήρια υποχρεωτικής εφαρμογής
Ο νόμος αναθεωρεί τα όρια χαρακτηρισμού των οντοτήτων ως «μικρές», «μεσαίες» και «μεγάλες» ως ακολούθως:
Η οντότητα (επιχείρηση ή όμιλος) που κατά την ημερομηνία του ισολογισμού της δεν υπερβαίνει τα όρια σε 2 τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια:
- α) Σύνολο ενεργητικού: πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ, β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ, γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 50 άτομα (χαρακτηρίζεται ως μικρή οντότητα).
- α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ, β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ, γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα (χαρακτηρίζεται ως μεσαία οντότητα).
Περαιτέρω, η οντότητα που κατά την ημερομηνία του ισολογισμού της υπερβαίνει τα όρια σε 2 τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια :
- α) Σύνολο ενεργητικού: είκοσι πέντε εκατομμύρια (25.000.000) ευρώ, β) Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ, γ) Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα (χαρακτηρίζεται ως μεγάλη οντότητα).
Σύμφωνα με τα ανωτέρω κριτήρια, η υποχρεωτική εφαρμογή των προβλέψεων υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας ξεκινάει ανά κατηγορία οντοτήτων σταδιακά ως εξής:
α) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2024
Σε μεγάλες επιχειρήσεις ή μητρικές επιχειρήσεις μεγάλου ομίλου οι οποίες είναι οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος και υπερβαίνουν κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους το μέσο αριθμό των 500 εργαζομένων κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους.
β) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2025
Σε μεγάλες επιχειρήσεις ή μητρικές επιχειρήσεις μεγάλου ομίλου οι οποίες κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους πληρούν 2 από τα 3 αναθεωρημένα κριτήρια του άρθρου 2 Ν.4308.14 ήτοι:
- Σύνολο ενεργητικού: 25.000.000 ευρώ
- Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 50.000.000 ευρώ
- Μέσος όρος απασχολουμένων κατά τη διάρκεια της περιόδου: 250 άτομα
γ) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2026
Σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στις παραγράφους 4 και 5 του αναθεωρημένου με το παρόν Νόμο άρθρου 2 του ν. 4308/2014, όπως και για ορισμένα μικρά και μη πολύπλοκα ιδρύματα και εξαρτημένες ασφαλιστικές επιχειρήσεις, υπό προϋποθέσεις.
δ) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2028
Για τις επιχειρήσεις τρίτων χωρών σχετικά με τις υποχρεώσεις περί έκθεσης βιωσιμότητας που ορίζονται σύμφωνα με το νέο άρθρο 154Β που εισάγεται με το σχέδιο νόμου στο ν. 4548/2018.
Περιεχόμενο της έκθεσης βιωσιμότητας
Η υποβολή μη χρηματοοικονομικών καταστάσεων στην έκθεση διαχείρισης αντικαθίσταται από την υποχρέωση υποβολής εκθέσεως βιωσιμότητας με σαφώς καθορισμένο ελάχιστο υποχρεωτικό περιεχόμενο σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ESRS που ανέπτυξε η EFRAG και οι υπόχρεες επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν συγκεκριμένες αναφορές στις περιπτώσεις παρέκκλισης από αυτά (σε μια λογική “Comply or Explain” για τα πρώτα 3 έτη υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας).
Οι πληροφορίες της έκθεσης βιωσιμότητας σχετίζονται με:
α) τις επιπτώσεις της επιχείρησης σε θέματα βιωσιμότητας και
β) την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα θέματα βιωσιμότητας επηρεάζουν τη θέση της επιχείρησης και περιλαμβάνονται σε ειδικό τμήμα της έκθεσης διαχείρισης.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων, θα πρέπει να περιλαμβάνονται στοιχεία,δείκτες και πληροφορίες σχετικά με το επιχειρηματικό μοντέλο και την στρατηγική της επιχείρησης δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα όπως:
- η ανθεκτικότητα του επιχειρηματικού μοντέλου και της στρατηγικής της επιχείρησης έναντι κίνδυνων που συνδέονται με θέματα βιωσιμότητας
- οι ευκαιρίες για την επιχείρηση που σχετίζονται με θέματα βιωσιμότητας
- τα σχέδια της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένης της υλοποίησης δράσεων και των σχετικών χρηματοδοτικών και επενδυτικών σχεδίων που θα υποστηρίξουν τη βιώσιμη ανάπτυξη της επιχείρησης περιγράφοντας και τους χρονικά προσδιορισμένους στόχους που αφορούν θέματα βιωσιμότητας συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, των απόλυτων στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τουλάχιστον για το 2030 και το 2050
- τα στοιχεία σχετικά με τις δραστηριότητες και την αλυσίδα αξίας της ίδιας της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων και των υπηρεσιών της, των επιχειρηματικών της σχέσεων και της αλυσίδας εφοδιασμού της
- τη διαδικασία και αρχές κατάρτισης της έκθεσης βιωσιμότητας
- τις πληροφορίες γύρω από την διακυβέρνηση των θεμάτων βιωσιμότητας της επιχείρησης όπως ο ρόλος των διαχειριστικών, διοικητικών και εποπτικών οργάνων, η καταλληλότητα των μελών αυτών και η περιγραφή τυχόν συστημάτων παροχής κινήτρων που συνδέονται με θέματα βιωσιμότητας που τους παρέχονται, οι πολιτικές της επιχείρησης, οι διαδικασίες δέουσας επιμέλειας των σημαντικότερων θεμάτων βιωσιμότητας καθώς και στοιχεία επί των συστημάτων παροχής κινήτρων στα μέλη διοικητικών οργάνων
Επιπλέον,οι οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στην έκθεση διαχείρισης πληροφορίες και για τους πόρους χωρίς υλική υπόσταση από τους οποίους εξαρτάται το επιχειρηματικό μοντέλο της επιχείρησης και δημιουργούν αξία στην επιχείρηση (βασικοί άυλοι πόροι).
Έλεγχος και δημοσίευση εκθέσεως βιωσιμότητας
Υποχρεώσεις δημοσίευσης
Το Διοικητικό Συμβούλιο έχει την υποχρέωση να εξασφαλίζει για την έκθεση βιωσιμότητας ό,τι προβλέπεται και για τη σύνταξη και τη δημοσίευση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων, των εκθέσεων διαχείρισης και της δήλωσης εταιρικής διακυβέρνησης. Επίσης, θα πρέπει να διασφαλίζει και ότι εφαρμόζονται τα πρότυπα υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας που ορίζονται με νόμο. Σχετική δήλωση μέλους του διοικητικού συμβουλίου του εκδότη θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, ότι η έκθεση διαχείρισης καταρτίστηκε σύμφωνα με τα πρότυπα έκθεσης βιωσιμότητας.
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις θα πρέπει να δημοσιεύουν τον ορισμό και την παύση των προσώπων που είναι αρμόδια για τη διασφάλιση της υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
Επιπρόσθετα, οφείλουν να δημοσιεύουν στο Γ.ΕΜ.Η και τη γνώμη του ελεγκτή, καθώς και το πλήρες κείμενο της έκθεσης ελέγχου επί της έκθεσης βιωσιμότητας, όπου απαιτείται, εντός 20 ημερών από την έγκρισή τους από τη Γενική Συνέλευση.
Οι επιχειρήσεις που υποχρεούνται να καταρτίζουν εκθέσεις βιωσιμότητας θα καταρτίζουν την έκθεση διαχείρισή τους σε συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μορφότυπο (άρθρο 3 Καν (ΕΕ) 2019/815) και επισημαίνουν την οικεία έκθεση βιωσιμότητας μαζί με τις απαιτούμενες γνωστοποιήσεις (άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852 για τη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων).
Στην ετήσια Δήλωση Εταιρικής Διακυβέρνησης καθιερώνεται η προσθήκη σχετικής αναφοράς ότι έχουν περιληφθεί στο πλαίσιο υποβολής εκθέσεως βιωσιμότητας όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που αποδεικνύουν τη λήψη υπ’όψιν του παράγοντα της πολυμορφίας/διαφορετικότητας, ενώ θεσμοθετείται η ειδική αιτιολόγηση στη ΔΕΔ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα ως άνω.
Υποχρεώσεις ελέγχου
Εισάγεται υποχρέωση ελέγχου και διασφάλισης της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας κατά τον έλεγχο των χρηματοοικονομικών καταστάσεων για τις οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος και τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις με δυνατότητα ελέγχου από ορκωτούς ελεγκτές/ελεγκτικές εταιρίες ή ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης, οι οποίοι εξομοιώνονται με τους ορκωτούς ελεγκτές/ελεγκτικές υπηρεσίες αποκλειστικά για ζητήματα υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας.
Επίσης, προβλέπονται οι προϋποθέσεις λήψης άδειας διενέργειας διασφάλισης των εκθέσεων βιωσιμότητας καθώς και οι υποχρεώσεις επαγγελματικής κατάρτισης των ελεγκτών, οργάνωσης του έργου τους, προσδιορισμό των αμοιβών ελέγχου και προσδιορίζονται, περαιτέρω, τα κριτήρια της επαγγελματικής δεοντολογίας που οφείλουν να εφαρμόζουν κατά τον έλεγχο διασφάλισης των εκθέσεων βιωσιμότητας.
Αρμόδια αρχή για την εποπτεία των ορκωτών ελεγκτών/ελεγκτικών εταιριών είναι η ΕΛΤΕ ενώ ορίσθηκε το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης ως αρμόδια εποπτεύουσα Αρχή για τους ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης.
Προβλεπόμενες Κυρώσεις/Ποινές μη συμμόρφωσης
- Αν η ετήσια έκθεση διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου δεν περιλαμβάνει τις απαιτούμενες πληροφορίες βιωσιμότητας, επιβάλλονται στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου οι ποινές του άρθρου 179 του Ν.4548/2018 ήτοι ποινή φυλάκισης έως 3 έτη και χρηματική ποινή από € 5.000 - €50.000.
- Προβλέπονται ποινικές κυρώσεις και για τον ελεγκτή ή ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών διασφάλισης εκθέσεων βιωσιμότητας όπως φυλάκιση μέχρι τριών(3) ετών ή χρηματική ποινή από 10.000 ευρώ μέχρι 100.000 ευρώ ή και με τις δύο ποινές σε περίπτωδη έκδοσης ψευδούς γνώμης.
- Προβλέπεται επίσης η επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων από την ΕΛΤΕ σε ορκωτό ελεγκτή/ελεγκτικές υπηρεσίες/ανεξάρτητο πάροχο υπηρεσιών σχετικά με την υποβολή ψευδούς γνώμης ως προς το περιεχόμενο της έκθεσης βιωσιμότητας, ανάλογα με τη βαρύτητα της παραβίασης. Τα είδη των επιβαλλόμενων κυρώσεων ποικίλουν και δύνανται να είναι από απλή σύσταση στο υπόχρεο πρόσωπο για αποχή από συγκεκριμένη παράβαση μέχρι και χρηματικό πρόστιμο έως 100.000 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα και έως 500.000 ευρώ για τα νομικά πρόσωπα παραβάτες και οριστική αφαίρεση άδειας ορκωτού ελεγκτή και διαγραφή αυτού από το Δημόσιο Μητρώο. Επίσης δύναται να επιβληθεί προσωρινή απαγόρευση μέχρι 3 έτη σε μέλος ελεγκτικής εταιρίας ή σε μέλος διοικητικού ή διαχειριστικού οργάνου οντότητας δημοσίου ενδιαφέροντος να ασκεί καθήκοντα σε ελεγκτικά γραφεία ή οντότητες δημόσιου ενδιαφέροντος.
Παράγοντες επίτευξης συμμόρφωσης με το νέο νόμο
Οι εταιρίες θα πρέπει να προετοιμαστούν εσωτερικά για να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις ανάπτυξης και υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας κατά ESRS. Τα σημαντικότερα βήματα που έχουν να ακολουθήσουν για να πετύχουν τον επιθυμητό στόχο της συμμόρφωσης τους είναι:
- Κατανόηση των απαιτήσεων του νόμου αλλά και των προτύπων υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας ESRS και εκπαίδευση των αρμόδιων στελεχών αλλά και μελών διοικητικών, διαχειριστικών ή εποπτικών οργάνων
- Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης και επιπέδου ετοιμότητας της εταιρίας
- Καθορισμός αρμόδιας ομάδας συντονισμού και προετοιμασίας της έκθεσης βιωσιμότητας
- Ενεργός συμμετοχή Ανώτερης Διοίκησης για την αναγνώριση των σημαντικών θεμάτων καθώς και των συνδεόμενων με αυτά κινδύνων και ευκαιριών σε σχέση και με το στρατηγικό πλάνο της Εταιρίας
- Δημιουργία κατάλληλου μηχανισμού και καναλιών επικοινωνίας που θα υποστηρίξουν αποτελεσματικά την συλλογή των απαιτούμενων στοιχείων και πληροφοριών για την κατάρτιση της έκθεσης βιωσιμότητας
- Αξιολόγηση επάρκειας υφιστάμενων πόρων και εργαλείων και διερεύνηση ανάγκης λήψης υποστήριξης από εξειδικευμένους συνεργάτες
- Έγκαιρη επιλογή του ανεξάρτητου ελεγκτή της έκθεσης βιωσιμότητας
Διαβάστε τον αναλυτικό νόμο εδώ
Εγγραφείτε στις ενημερώσεις μας