-
Deals Services
Η ομάδα Deals Services της Grant Thornton χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο σε όλα τα στάδια μιας συναλλαγής.
-
Technology
Η Grant Thornton και το τμήμα Technology, μέσω της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει, προσφέρει υπηρεσίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
-
Strategy and Investments
Στο τμήμα του Strategy and Investments προσφέρουμε συμβουλές για τη διαχείριση κεφαλαίων, τον στρατηγικό σχεδιασμό και υπηρεσίες λειτουργικής βελτίωσης.
-
Environmental, Social, Governance, Risk & Compliance
Στο τρέχον επιχειρηματικό και κανονιστικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις φιλοδοξούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του σήμερα, και να δημιουργήσουν αξία με βιώσιμους όρους.
-
Audit
Οι ομάδες ελέγχου της Grant Thornton απαρτίζονται από άρτια καταρτισμένα και εξειδικευμένα στελέχη με μεγάλη εμπειρία στον έλεγχο.
-
Business Growth Advisory
Στην Grant Thornton, κατανοούμε τη σημασία της εναρμόνισης της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης με τις κανονιστικές αλλαγές και την ανάγκη για ακριβή χρηματοοικονομική πληροφόρηση και συμβουλευτική υποστήριξη.
-
Φορολογία επιχειρήσεων
Οι υπηρεσίες φορολογίας επιχειρήσεων της Grant Thornton παρέχουν συμβουλές και λύσεις σε όλα τα θέματα που πιθανώς να έχει η επιχείρησή σας.
-
Φορολογική συμμόρφωση
Τα στελέχη της φορολογικής συμμόρφωσης εταιρειών διαθέτουν πολυετή εμπειρία, τόσο σε πολυεθνικές όσο και σε μεγάλες εγχώριες εταιρείες όλων των κλάδων δραστηριότητας
-
Διεθνής φορολογία
Η Grant Thornton γνωρίζει ότι οι φορολογικών εξελίξεων προς όφελος της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
-
Ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Grant Thornton μπορεί να βοηθήσει τόσο για τις εγχώριες, όσο και για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του κινδύνου.
-
Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
Η Grant Thornton μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα είστε προετοιμασμένοι για τους φορολογικούς ελέγχους και πιθανές διαφορές.
-
Private Client Tax Services
Στην Grant Thornton, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να δημιουργήσουμε φορολογική στρατηγική και σωστή τεκμηρίωση κρίσιμων ενεργειών του παρελθόντος με τον "φάκελο υπεράσπισης"
-
Έμμεσοι φόροι
Στην Grant Thornton πιστεύουμε ότι οι συνέπειες των έμμεσων φόρων στις επιχειρηματικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται εξίσου σοβαρά υπόψη όπως και κάθε άλλο κόστος της επιχείρησης
-
Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
Είτε η εταιρεία σας βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικής αναδιάρθρωσης ή αλλαγών στην στρατηγική κατεύθυνση η Grant Thornton Tax είναι η σωστή επιλογή στους φορολογικούς συμβούλους.
-
Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
Ο προληπτικός φορολογικός έλεγχος μπορεί να βοηθήσει την εταιρία σας να εντοπίσει και να αξιολογήσει όλες τις πιθανές φορολογικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν προκύψει από μια συναλλαγή.
-
Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Ενημερωθείτε σχετικά με την βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της εταιρίας σας με αναδιοργάνωση των παραγωγικών σας δραστηριοτήτων από την Grant Thornton.
-
Υπηρεσίες Διεθνώς Μετακινούμενου Προσωπικού
Η διεθνής κινητικότητα ταλέντων είναι βασικό στοιχείο μιας επιτυχημένης παγκόσμιας επιχείρησης και μαζί της συνοδεύονται από προκλήσεις και κινδύνους, καθώς και ευκαιρίες.
-
Accounting & Tax Compliance Services
Η μεταφορά υποστηρικτικών και περιφερειακών λειτουργιών εκτός εταιρείας και η ανάθεσή τους σε ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες (Business Process Outsourcing) αποτελεί πλέον βέλτιστη πρακτική για τις εταιρείες εκείνες που επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
-
HR & Payroll services
Η διαχείριση της μισθοδοσίας είναι μία από τις πιο δύσκολες και χρονοβόρες διαδικασίες που αντιμετωπίζει μια εταιρία όταν διαχειρίζεται στοιχεία του προσωπικού της. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μας προσαρμόζονται στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρίας, σύμφωνα με το εκάστοτε ασφαλιστικό και εργατικό νομικό πλαίσιο.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
Η Grant Thornton, αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία της και την εμπειρία του δικτύου της από την υλοποίηση έργων σε φορείς κεντρικής κυβέρνησης, είναι έτοιμη να αναπτύξει την κατάλληλη ομάδα έργου που θα εργαστεί προκειμένου να προσδιοριστεί η λύση – υπηρεσία εκείνη που θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε φορέα.
-
Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
Το τμήμα Public Sector της Grant Thornton μπορεί να υποστηρίξει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που τίθενται λόγω των σημερινών απαιτήσεων της οικονομίας.
-
Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Grant Thornton προσφέρει ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.
-
ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
Η εξειδικευμένη ομάδα στελεχών της Grant Thornton μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικής Βοήθειας κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της διοίκησης και του ελέγχου των προγραμμάτων και έργων που διαχειρίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης.
-
Φορείς Δημόσιας Υγείας
Η ομάδας στελεχών της Grant Thornton αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες που στόχο έχουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου συστήματος υγείας.
-
Ασφαλιστικά Ταμεία
Tο Τμήμα Public Sector με τα έμπειρα στελέχη που διαθέτει, μπορεί να υποστηρίξει τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχοντας τις κατάλληλες ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους.
-
Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
Hotels & tourism services
-
Υπηρεσίες Μεταφορών
Η ομάδα ειδικών της Grant Thornton αποτελείται από ανθρώπους με πολυετή επαγγελματική πείρα στον κλάδο των μεταφορών
-
Τεχνολογία της Πληροφορίας
Τα εξειδικευμένα στελέχη μας προσφέρουν υποστήριξη στην επιχείρησή σας σε κάθε βήμα, σε οποιαδήποτε φάση του κύκλου ζωής της.
-
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι κατανοούμε τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησής σας, χάρη στη δέσμευση και την εμπειρία που έχουμε στον κλάδο των μέσων επικοινωνίας.
-
Τηλεπικοινωνίες
Οι άνθρωποι μας σας προτείνουν τις καλύτερες εμπορικές και ρεαλιστικές λύσεις που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο του κλάδου των τηλεπικοινωνιών.
Σημαντικές διαταραχές και αχαρτογράφητους κίνδυνους δημιουργούν η πανδημία, ιδιαίτερα πρόσφατα στην Κίνα και η ουκρανική κρίση στην παγκόσμια οικονομία. Προκαλείται μια πρωτοφανής διαταρακτική αβεβαιότητα παγκοσμίως και διαμορφώνονται μάλλον απαισιόδοξες οικονομικές, κοινωνικές και γεωπολιτικές προοπτικές, με το στάσιμο πληθωρισμό να είναι πλέον ένα πιθανό σενάριο.
Εκτιμάται ότι θα επικρατήσουν διεθνώς χαμηλότεροι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης, έντονες πληθωριστικές πιέσεις, δημοσιονομικοί περιορισμοί σε περιβάλλον αύξησης του δημοσίου χρέους, κυρίως στις αναπτυγμένες χώρες, ανοδική πορεία των επιτοκίων με περιορισμό της ρευστότητας, ανισορροπίες στο εξωτερικό ισοζύγιο πληρωμών, δυναμική φαύλου πληθωριστικού κύκλου, με κύριους τροφοδότες τις αυξήσεις μισθών, τις τιμές τροφίμων και το κόστος ενέργειας. Παράλληλα, σημειώνεται μεγάλη μεταφορά πλούτου από χώρα σε χώρα, με ευνοημένες τις χώρες παραγωγής ενέργειας και έντονη χειροτέρευση των κοινωνικών ανισοτήτων σε αρκετές χώρες, με ανησυχητικές κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις. Η πανδημία και η ουκρανική κρίση έχουν επίσης διαταράξει σοβαρά την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, τα εμπορεύματα, τα τρόφιμα, οι πρώτες ύλες, τα αγροτικά προϊόντα και τα μέταλλα.
Η αντιμετώπιση των παραπάνω νέων προκλήσεων θα απαιτήσει σοβαρές και τολμηρές παρεμβάσεις οικονομικής πολιτικής, αλλά και κοινές δράσεις σε διασυνοριακό επίπεδο. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ευρωζώνη, η οποία διαφαίνεται ότι θα είναι από τους μεγάλους χαμένους της νέας παγκόσμιας κρίσης.
Η άκρως επιτυχημένη δημοσιονομική και νομισματική πολιτική και οι κοινές δράσεις που εφαρμόστηκαν την περίοδο της πανδημίας στην Ευρωζώνη δείχνουν το δρόμο. Απέδειξαν ότι ο κατακερματισμός δράσεων και οι ασυντόνιστες και μεμονωμένες εθνικές πρωτοβουλίες δεν είναι τόσο αποτελεσματικές σε περιβάλλον διεθνών κρίσεων.
Με την κοινωνία κουρασμένη από τις αλλεπάλληλες κρίσεις και χωρίς άλλες αντοχές, η ελληνική κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει κομβικές προκλήσεις και κρίσιμα διλλήματα πολιτικής, σε ορισμένες περιπτώσεις καλείται «να τετραγωνίσει τον κύκλο», διότι δεν υπάρχουν λύσεις χωρίς κόστος και με όλους ικανοποιημένους. Παρά τις πρόσφατες θετικές εξελίξεις στην ελληνική οικονομία, οι προκλήσεις, τα αδιέξοδα και οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονται.
Θα επιδιώξει η κυβέρνηση να ισορροπεί μεταξύ της κοινωνίας που «βράζει» και απαιτεί στήριξη και της διατήρησης της οικονομικής σταθερότητας και αναπτυξιακής προοπτικής που απειλούνται. Να αναλάβει πρωτοβουλίες οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, σε περιβάλλον επερχόμενων εθνικών εκλογών, με δυσμενή τα διεθνή δεδομένα, με περιορισμένους βαθμούς ελευθερίας στα δημοσιονομικά, χωρίς η χώρα να έχει επενδυτική βαθμίδα, με ορατό τον κίνδυνο ανόδου του πληθωρισμού, των επιτοκίων και των μισθών. Να συνδυάσει δημοσιονομική σταθερότητα και ισχυροποίηση της εμπιστοσύνης των αγορών, με την αναγκαία στήριξη των ασθενέστερων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που πλήττονται σφοδρά από την κρίση, χωρίς να διολισθήσει σε υπερφορολόγηση και δημοσιονομική εκτροπή. Να ολοκληρώσει την οικονομική εξυγίανση και κεφαλαιακή θωράκιση των τραπεζών, ενισχύοντας, όμως, παράλληλα τις δυνατότητές τους να χρηματοδοτούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, που σημαντικό κομμάτι τους θ’ αντιμετωπίσει στενότητα ρευστότητας. Να προσφέρει δεύτερη ευκαιρία, χρόνο και ευελιξία στους οφειλέτες σε καθυστέρηση πληρωμών, αλλά και να αποτρέψει τη δημιουργία νέας γενιάς μη εξυπηρετούμενων δανείων και οφειλών καθώς και το «σκάσιμο» των εγγυήσεων του Δημοσίου στις τιτλοποιήσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων (που αν π.χ. παγώσει τους πλειστηριασμούς, είναι πιθανό να συμβεί). Να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες της αναπτυξιακής στρατηγικής και του εθνικού σχεδίου «Ελλάδα 2.0», εντάσσοντας σ’ αυτό και νέους στόχους, κυρίως μια πολιτική επιλεκτικής υποκατάστασης εισαγωγών στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας, είτε γιατί η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, είτε γιατί το επιβάλουν λόγοι εθνικής ασφάλειας. Να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη απομείωση των πραγματικών εισοδημάτων των νοικοκυριών, τη συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων και τη κοινωνική δυσαρέσκεια που προκαλούν, μέσω λελογισμένων αυξήσεων μισθών και συντάξεων, ώστε να ενισχυθεί η κατανάλωση και οικονομία, αλλά να αποτραπεί η σπειροειδής τροφοδότηση του εγχώριου πληθωρισμού, εξέλιξη που θα υπονόμευε την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Να ενισχυθεί η αναπτυξιακή ατζέντα με τη συνεπή υλοποίηση, με μεγαλύτερη ένταση, της τρέχουσας πολιτικής προσέλκυσης εγχώριων και ξένων κεφαλαίων και επενδύσεων, την ταχύτερη αξιοποίηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του νέου ΕΣΠΑ και την κατά προτεραιότητα στήριξη της εξωστρεφούς ανάπτυξης της οικονομίας. Το τεράστιο επενδυτικό και αποταμιευτικό κενό που άφησε η ελληνική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς, καθιστούν τις ξένες επενδύσεις και την οικονομική εξωστρέφεια αναγκαίες συνθήκες για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
Στο πλαίσιο των παραπάνω προκλήσεων, τρεις κρίσιμες προϋποθέσεις, θα διευκόλυναν τις επιλογές της εγχώριας οικονομικής πολιτικής και θα επαύξαναν τις πιθανότητες επιτυχούς αντιμετώπισης της κρίσης.
Πρώτον, η έγκαιρη ενεργοποίηση συντονισμένων κοινών δράσεων στην Ευρωζώνη. Θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει δέσμευση νέων ευρωπαϊκών πόρων για στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων και νέες κοινές πολιτικές, ταμεία και δράσεις, κυρίως στους τομείς ενέργειας, περιβάλλοντος, υποδομών, ψηφιοποίησης, δημοσίων επενδύσεων και άμυνας, οι οποίες, θα πρέπει να συνοδευτούν με ευέλικτο επαναπροσδιορισμό των δημοσιονομικών κανόνων. Καθυστερήσεις στις αποφάσεις μπορεί να αποβούν καταστρεπτικές για την Ευρώπη.
Δεύτερον, εφαρμογή από την ΕΚΤ ευέλικτης νομισματικής πολιτικής όσον αφορά το βαθμό αυστηροποίησης, τον περιορισμό της ρευστότητας και την ταχύτητα αύξησης των επιτοκίων, σε συνδυασμό με τη συνέχιση της πολιτικής στοχευμένης στήριξης της ευρωπαϊκής κεφαλαιαγοράς με ρευστότητα, συμπεριλαμβανομένων των αγορών κρατικών και εταιρικών ομολόγων. Οι κεντρικές τράπεζες δεν μπορούν να λύσουν επιτυχώς ένα διαρθρωτικό πρόβλημα προσφοράς με το να προκαλέσουν ύφεση και ανεργία.
Τρίτον, δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης να επιταχύνει την υλοποίηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, ιδιαίτερα εκείνων με ισχυρό αναπτυξιακό και παραγωγικό πρόσημο.
Έξι είναι κατά τη γνώμη μου οι κρίσιμες μεταρρυθμίσεις προς αυτή τη κατεύθυνση.
Η πρώτη μεταρρύθμιση αφορά τον τομέα της δικαιοσύνης, η κατάσταση της οποίας αποτελεί κρίσιμο αντιαναπτυξιακό παράγοντα. Μια επίσκεψη στην Ευελπίδων είναι χίλιες λέξεις. Πέραν των τραγικών καθυστερήσεων στη λήψη των αποφάσεων, η ψηφιοποίηση, η οργάνωση, η χωροταξική διάταξη, τα συστήματα αμοιβών και αξιολόγησης, τα προγράμματα εξειδίκευσης και επιμόρφωσης, τα εξειδικευμένα σώματα δικαστών (π.χ. οικονομικοί δικαστές), παραμένουν χωρίς ουσιαστική πρόοδο.
Η δεύτερη σημαντική μεταρρύθμιση αφορά την αντιμετώπιση του μείζονος δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα, με αρνητικές συνέπειες για τη μεσοπρόθεσμη δυνητική ανάπτυξη και ευημερία του τόπου. Ο πληθυσμός της χώρας μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια (εκτιμάται στα 8,3 εκατομμύρια το 2050). Χρειαζόμαστε επειγόντως ένα ρηξικέλευθο ολοκληρωμένο σχέδιο πρωτοβουλιών που θα συμπεριλαμβάνει τολμηρές οικογενειακές πολιτικές, ισχυρά κίνητρα για την επιστροφή των Ελλήνων του εξωτερικού, που ήδη υλοποιεί η κυβέρνηση, καθώς και στοχευμένες πρωτοβουλίες προσέλκυσης ξένων κατοίκων και μεταναστών για μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
Η τρίτη, κορυφαία θα έλεγα, μεταρρύθμιση αφορά τον παραγωγικό μετασχηματισμό του αγροτικού τομέα της οικονομίας που συρρικνώνεται τις τελευταίες δεκαετίες και αντιμετωπίζει σοβαρές παθογένειες. Ένα ξεπερασμένο και κουρασμένο αναπτυξιακό πρότυπο, με μικρή συμμετοχή του κλάδου στο ΑΕΠ (1.5%!!), περιορισμένη χρηματοδότηση από τον τραπεζικό τομέα (υπόλοιπα δανείων < € 2δισεκ.), προβληματικούς κατά κανόνα συνεταιρισμούς και συνεταιριστικές τράπεζες, μικρό κλήρο και μικρούς παραγωγούς, με χαμηλά περιθώρια κέρδους και αδυναμία σύγχρονης οργάνωσης, τεχνολογικής αναβάθμισης και εξαγωγικής δραστηριότητας, ενώ η αγροτική παραγωγή και οι εξαγωγές δεν παρακολουθούν τις αλλαγές της διεθνούς ζήτησης. Οι δυνατότητες για υποκατάσταση εισαγωγών και επιτάχυνση εξαγωγών είναι σημαντικές στον κλάδο, αν τολμήσουμε να υλοποιήσουμε τις τομές που εκκρεμούν χρόνια.
Η ανασυγκρότηση του ευρύτερου δημόσιου τομέα αποτελεί ένα χρόνιο μεταρρυθμιστικό στόχο. Παρότι έχουν σημειωθεί βήματα προόδου, κυρίως λόγω των εξαναγκασμών των μνημονίων και της εναρμόνισής μας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (ας είμαστε ειλικρινείς), κρίσιμα προβλήματα και δυσλειτουργίες παραμένουν. Πρόσφατα, η κυβερνητική πολιτική κατέγραψε σημαντική επιτυχία στον τομέα της ψηφιοποίησης του κράτους, αλλά εκκρεμούν ακόμα κρίσιμες μεταρρυθμίσεις, που καθυστερούν, όπως η διοικητική και οργανωτική ανασυγκρότηση του ευρύτερου δημόσιου τομέα, η αναβάθμιση του εργασιακού πλαισίου και των συστημάτων αμοιβών, υπηρεσιακής εξέλιξης, κινητικότητας και αξιολόγησης, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας (θα μπορούσαμε να έχουμε έσοδα 3% του ΑΕΠ ετησίως, δες μελέτη ΔΝΤ), η εξυγίανση των ΔΕΚΟ και των δεκάδων οργανισμών, η κατοχύρωση της ανεξαρτησίας των εποπτικών και ρυθμιστικών αρχών με την επιλογή των διοικήσεων τους από τη Βουλή των Ελλήνων, με ενισχυμένη πλειοψηφία και τη ριζική αντιμετώπιση της πολυνομίας. Μεγάλη πρόκληση επίσης αποτελεί η καθιέρωση σύγχρονης εταιρικής διακυβέρνησης στο σύνολο του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ο μετασχηματισμός και η αναβάθμιση της δημόσιας υγείας (η πρόσφατη κρίση ανέδειξε τη χρησιμότητά της) και της παιδείας με τη διασύνδεσή της με τις ανάγκες της οικονομίας. Η διαφάνεια, ο έλεγχος και η λογοδοσία στον ευρύτερο δημόσιο τομέα παραμένουν επίσης κορυφαία ζητήματα για τη διεθνή αξιοπιστία μας. Π.χ. ο ΕΦΚΑ που διαχειρίζεται δισεκατομμύρια, δεν έχει δημοσιεύσει ισολογισμό και αποτελέσματα χρήσεως τουλάχιστον την τελευταία πενταετία. Πολλοί φορείς του δημόσιου τομέα (π.χ. νοσοκομεία, δήμοι, ιδρύματα) ελέγχονται σε μικρό βαθμό από διεθνείς ορκωτούς, δεν δημοσιεύουν συνήθως έγκαιρα ισολογισμούς και αποτελέσματα χρήσεως, πόσο μάλλον κοινωνικό απολογισμό, και δεν έχουν οργανωμένο σύστημα εσωτερικού και εξωτερικού ελέγχου και πλαίσιο εγκεκριμένων εσωτερικών διαδικασιών.
Πέμπτη αναγκαία μεταρρύθμιση αποτελεί η διαμόρφωση ενός ενιαίου επιτελικού κέντρου (υπουργείου), με ευθύνη την υλοποίηση συνολικής αναπτυξιακής στρατηγικής της χώρας, την προσέλκυση και υλοποίηση σημαντικών εγχώριων και ξένων επενδύσεων και τη βελτίωση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Ενώ έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων τα τελευταία χρόνια, η πολυδιάσπαση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων παραμένει ένα κρίσιμο ζητούμενο. Ενδεικτικά ν’ αναφέρω ότι το Υπουργείο Οικονομικών έχει την ευθύνη του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά το Υπουργείο Ανάπτυξης την ευθύνη για το ΕΣΠΑ και τον Αναπτυξιακό νόμο. Οι εμπορικοί ακόλουθοι και το Enterprise Greece ανήκουν στο Υπουργείο Εξωτερικών, όπως και η προώθηση της οικονομικής εξωστρέφειας, ενώ οι σχέσεις με τους διεθνείς επίσημους χρηματοδοτικούς φορείς και η Αναπτυξιακή Τράπεζα, ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αποτελεί επίσης σημαντικό πρόβλημα, η εμπλοκή πολλών Υπουργείων και κρατικών φορέων στις εγκρίσεις επενδύσεων και στη λειτουργία των επιχειρήσεων, με διαφορετική «κουλτούρα» φιλικότητας προς το επιχειρείν το καθένα, αλλά με την ίδια σε μεγάλο βαθμό γραφειοκρατία στη λήψη των αποφάσεων.
Τέλος, η πρόσφατη κρίση καθιστά επιτακτική επίσης την ανάγκη διαμόρφωσης μιας
ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής παραγωγικής «ελληνοποίησης» και στοχευμένης υποκατάστασης εισαγωγών, για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής αυτάρκειας και ανεξαρτησίας σε μια σειρά κρίσιμων τομέων της οικονομίας όπως π.χ. η ενέργεια, τα τρόφιμα, τα φάρμακα, τα αγροτικά προϊόντα, τις μεταφορές. Ιδιαίτερα κρίσιμη είναι η διαμόρφωση μιας μακροχρόνιας ολιστικής εθνικής ενεργειακής πολιτικής στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο, διότι το κόστος ενέργειας αποτελεί καθοριστικό στοιχείο παραγωγικής ανταγωνιστικότητας.
Ν. Καραμούζης,
SMERemediumCap, Executive Chairman
Grant Thornton, Chairman
Εγγραφείτε στις ενημερώσεις μας