-
Deals Services
Η ομάδα Deals Services της Grant Thornton χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο σε όλα τα στάδια μιας συναλλαγής.
-
Technology
Η Grant Thornton και το τμήμα Technology, μέσω της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει, προσφέρει υπηρεσίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
-
Strategy and Investments
Στο τμήμα του Strategy and Investments προσφέρουμε συμβουλές για τη διαχείριση κεφαλαίων, τον στρατηγικό σχεδιασμό και υπηρεσίες λειτουργικής βελτίωσης.
-
Environmental, Social, Governance, Risk & Compliance
Στο τρέχον επιχειρηματικό και κανονιστικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις φιλοδοξούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του σήμερα, και να δημιουργήσουν αξία με βιώσιμους όρους.
-
Audit
Οι ομάδες ελέγχου της Grant Thornton απαρτίζονται από άρτια καταρτισμένα και εξειδικευμένα στελέχη με μεγάλη εμπειρία στον έλεγχο.
-
Business Growth Advisory
Στην Grant Thornton, κατανοούμε τη σημασία της εναρμόνισης της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης με τις κανονιστικές αλλαγές και την ανάγκη για ακριβή χρηματοοικονομική πληροφόρηση και συμβουλευτική υποστήριξη.
-
Φορολογία επιχειρήσεων
Οι υπηρεσίες φορολογίας επιχειρήσεων της Grant Thornton παρέχουν συμβουλές και λύσεις σε όλα τα θέματα που πιθανώς να έχει η επιχείρησή σας.
-
Φορολογική συμμόρφωση
Τα στελέχη της φορολογικής συμμόρφωσης εταιρειών διαθέτουν πολυετή εμπειρία, τόσο σε πολυεθνικές όσο και σε μεγάλες εγχώριες εταιρείες όλων των κλάδων δραστηριότητας
-
Διεθνής φορολογία
Η Grant Thornton γνωρίζει ότι οι φορολογικών εξελίξεων προς όφελος της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
-
Ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Grant Thornton μπορεί να βοηθήσει τόσο για τις εγχώριες, όσο και για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του κινδύνου.
-
Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
Η Grant Thornton μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα είστε προετοιμασμένοι για τους φορολογικούς ελέγχους και πιθανές διαφορές.
-
Private Client Tax Services
Στην Grant Thornton, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να δημιουργήσουμε φορολογική στρατηγική και σωστή τεκμηρίωση κρίσιμων ενεργειών του παρελθόντος με τον "φάκελο υπεράσπισης"
-
Έμμεσοι φόροι
Στην Grant Thornton πιστεύουμε ότι οι συνέπειες των έμμεσων φόρων στις επιχειρηματικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται εξίσου σοβαρά υπόψη όπως και κάθε άλλο κόστος της επιχείρησης
-
Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
Είτε η εταιρεία σας βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικής αναδιάρθρωσης ή αλλαγών στην στρατηγική κατεύθυνση η Grant Thornton Tax είναι η σωστή επιλογή στους φορολογικούς συμβούλους.
-
Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
Ο προληπτικός φορολογικός έλεγχος μπορεί να βοηθήσει την εταιρία σας να εντοπίσει και να αξιολογήσει όλες τις πιθανές φορολογικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν προκύψει από μια συναλλαγή.
-
Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Ενημερωθείτε σχετικά με την βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της εταιρίας σας με αναδιοργάνωση των παραγωγικών σας δραστηριοτήτων από την Grant Thornton.
-
Υπηρεσίες Διεθνώς Μετακινούμενου Προσωπικού
Η διεθνής κινητικότητα ταλέντων είναι βασικό στοιχείο μιας επιτυχημένης παγκόσμιας επιχείρησης και μαζί της συνοδεύονται από προκλήσεις και κινδύνους, καθώς και ευκαιρίες.
-
Accounting & Tax Compliance Services
Η μεταφορά υποστηρικτικών και περιφερειακών λειτουργιών εκτός εταιρείας και η ανάθεσή τους σε ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες (Business Process Outsourcing) αποτελεί πλέον βέλτιστη πρακτική για τις εταιρείες εκείνες που επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
-
HR & Payroll services
Η διαχείριση της μισθοδοσίας είναι μία από τις πιο δύσκολες και χρονοβόρες διαδικασίες που αντιμετωπίζει μια εταιρία όταν διαχειρίζεται στοιχεία του προσωπικού της. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μας προσαρμόζονται στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρίας, σύμφωνα με το εκάστοτε ασφαλιστικό και εργατικό νομικό πλαίσιο.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
Η Grant Thornton, αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία της και την εμπειρία του δικτύου της από την υλοποίηση έργων σε φορείς κεντρικής κυβέρνησης, είναι έτοιμη να αναπτύξει την κατάλληλη ομάδα έργου που θα εργαστεί προκειμένου να προσδιοριστεί η λύση – υπηρεσία εκείνη που θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε φορέα.
-
Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
Το τμήμα Public Sector της Grant Thornton μπορεί να υποστηρίξει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που τίθενται λόγω των σημερινών απαιτήσεων της οικονομίας.
-
Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Grant Thornton προσφέρει ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.
-
ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
Η εξειδικευμένη ομάδα στελεχών της Grant Thornton μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικής Βοήθειας κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της διοίκησης και του ελέγχου των προγραμμάτων και έργων που διαχειρίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης.
-
Φορείς Δημόσιας Υγείας
Η ομάδας στελεχών της Grant Thornton αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες που στόχο έχουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου συστήματος υγείας.
-
Ασφαλιστικά Ταμεία
Tο Τμήμα Public Sector με τα έμπειρα στελέχη που διαθέτει, μπορεί να υποστηρίξει τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχοντας τις κατάλληλες ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους.
-
Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
Hotels & tourism services
-
Υπηρεσίες Μεταφορών
Η ομάδα ειδικών της Grant Thornton αποτελείται από ανθρώπους με πολυετή επαγγελματική πείρα στον κλάδο των μεταφορών
-
Τεχνολογία της Πληροφορίας
Τα εξειδικευμένα στελέχη μας προσφέρουν υποστήριξη στην επιχείρησή σας σε κάθε βήμα, σε οποιαδήποτε φάση του κύκλου ζωής της.
-
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι κατανοούμε τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησής σας, χάρη στη δέσμευση και την εμπειρία που έχουμε στον κλάδο των μέσων επικοινωνίας.
-
Τηλεπικοινωνίες
Οι άνθρωποι μας σας προτείνουν τις καλύτερες εμπορικές και ρεαλιστικές λύσεις που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο του κλάδου των τηλεπικοινωνιών.
Οι παρακάτω 19 ερωτήσεις και απαντήσεις αφορούν στα μέτρα στήριξης που παρέχονται σε εργαζομένους και επιχειρήσεις που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους ή είναι πληττόμενοι.
Μετά και τη δημοσίευση του ΦΕΚ της Κ.Υ.Α. 12998/23.3.2020 του Υπουργείου Εργασίας, διευκρινίζονται παρακάτω τα μέτρα για εργοδότες και εργαζόμενους επιχειρήσεων που έκλεισαν ή πλήττονται βάσει ΚΑΔ.
Α. Επιχειρήσεις που ανεστάλη η λειτουργία τους, βάσει ΚΑΔ, με Εντολή Δημόσιας Αρχής
Σύμφωνα με την ΥΑ 12998/232/23-3-2020, οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις – εργοδότες που έχουν αριθμό μητρώου εργοδότη (ΑΜΕ) στον e- ΕΦΚΑ, των οποίων απαγορεύτηκε η επιχειρηματική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής, δεν οφείλουν να παρέχουν την εργασία τους και οι επιχειρήσεις – εργοδότες δεν οφείλουν αποδοχές, λόγω του ότι η απαγόρευση λειτουργίας της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, με εντολή δημόσιας αρχής, συνιστά γεγονός ανωτέρας βίας.
Οι εργαζόμενοι δικαιούνται αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους οκτακοσίων ευρώ (800€). Η αποζημίωση ειδικού σκοπού είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.
1. Ποια είναι η χρονική διάρκεια της αναστολής των συμβάσεων εργασίας;
Οι συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τελούν σε αναστολή, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η εντολή της δημόσιας αρχής για απαγόρευση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
2. Μπορούν οι εργοδότες να αναστείλουν τις συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου;
Οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου που λήγουν μετά την απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων - εργοδοτών, μπορούν να τίθενται σε αναστολή για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η εντολή της δημόσιας αρχής. Μετά το πέρας του διαστήματος της αναστολής, η σύμβαση εργασίας συνεχίζεται για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται.
3. Αναστέλλονται οι συμβάσεις εργαζομένων που βρίσκονται σε άδεια άνευ αποδοχών;
Oι άδειες που έχουν συμφωνηθεί, μεταξύ εργαζομένων και επιχειρήσεων-εργοδοτών, των οποίων η επιχειρηματική δραστηριότητά τους έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής, αίρονται αυτοδικαίως από 29-03-2020. Οι συμβάσεις και των εργαζομένων αυτών τελούν σε αναστολή και δικαιούνται της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των 800 ευρώ.
4. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων των οποίων ανεστάλη η λειτουργία τους με εντολή Δημόσιας Αρχής;
- Υποχρέωση Υπεύθυνης Δήλωσης του Εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ
Σύμφωνα με την ΥΑ 12998/232/23-3-2020, οι επιχειρήσεις–εργοδότες, των οποίων η επιχειρηματική τους δραστηριότητα έχει ανασταλεί με εντολή δημόσιας αρχής, υποχρεούνται να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία δηλώνουν:
- την αναστολή της κύριας επιχειρηματικής τους δραστηριότητας λόγω εντολής από δημόσια αρχή, βάσει ΚΑΔ, οριζόμενες από το Υπουργείο Οικονομικών όπως ισχύουν κάθε φορά,
- τα στοιχεία του εκμισθωτή και του μισθίου ακινήτου εφόσον έχουν επαγγελματική μίσθωση ακινήτου προς εξυπηρέτηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας που έχει ανασταλεί με εντολή Δημόσιας Αρχής για να επωφεληθούν από τη μείωση του ενοικίου.
- τους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή,
- τους εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας τους έχει λυθεί από 1/3/2020 έως 20/3/2020 (καταγγελία σύμβασης, οικειοθελείς αποχωρήσεις). - Προθεσμία δήλωσης: από 24/3/2020 έως και 31/3/2020
Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται επίσης, να γνωστοποιήσουν την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, εγγράφως ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στους εργαζομένους τους, ώστε αυτοί να ενταχθούν στον Μηχανισμό Στήριξης (καταβολή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των 800 ευρώ).
Σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα δεν υποβάλλουν την υπεύθυνη δήλωση, αποκλείονται από την υπαγωγή τους στα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής και κάθε είδους βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο. - Σύμφωνα με την ΠΝΠ Α΄ 68/20.03.2020 και την ΥΑ 12998/232/23-3-2020, οι επιχειρήσεις-εργοδότες, που τελούν σε αναστολή της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, κατόπιν εντολής δημόσιας αρχής, υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις προσωπικού με καταγγελία των συμβάσεων εργασίας.
- Στην απαγόρευση απόλυσης εντάσσεται και η καταγγελία με προειδοποίηση των υπαλλήλων, καθώς η ημέρα της προειδοποίησης συνιστά και την ημέρα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας.
- Οι καταγγελίες των συμβάσεων εργασίας που πραγματοποιήθηκαν από 18/3/2020 και εφεξής είναι άκυρες.
Επιπλέον, επιχειρήσεις που δεν συμμορφωθούν με την ανωτέρω απαγόρευση θα εξαιρούνται από τις ευνοϊκές ασφαλιστικές και φορολογικές ρυθμίσεις. - Οι εργοδότες υποχρεούνται να υποβάλλουν Α.Π.Δ. για τους εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, αφού δεν έχει δοθεί παράταση.
5. Ποιος παρέχει την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων;
Παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη υπολογιζόμενη επί των ονομαστικών μισθών τους για χρονικό διάστημα 45 ημερών (καλύπτεται από το κράτος).
6. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των εργαζομένων για να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού;
- Υποβολή Δήλωσης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ
Οι εργαζόμενοι θα υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στο supportemployees.yeka.gr εντός του χρονικού διαστήματος από 1/4/2020- 10/42020 ως ακολούθως:
- Την 1/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 1
- Την 2/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 2
- Την 3/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 3
- Την 4/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 4
- Την 5/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 5
- Την 6/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 6
- Την 7/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 7
- Την 8/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 8
- Την 9/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 9
- Την 10/4/2020 όσων εργαζομένων το ΑΦΜ λήγει σε 0.
Στην υπεύθυνη δήλωση συμπεριλαμβάνονται, εκτός των προσωπικών τους στοιχείων και του αριθμού πρωτοκόλλου καταχώρισης της υπεύθυνης δήλωσης του εργοδότη στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» και τα στοιχεία του προσωπικού τους τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ). Επίσης, δηλώνουν και το αν μισθώνουν κύρια κατοικία, προκειμένου να τύχουν της έκπτωσης ενοικίου.
- Σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι απασχολούνταν σε περισσότερους του ενός εργοδότες, των οποίων ανεστάλη η επιχειρηματική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής και κατ΄ επέκταση οι συμβάσεις εργασίας τους τελούν σε αναστολή, επιλέγουν αποκλειστικά έναν εργοδότη προκειμένου να γίνουν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
7. Υπάρχει δυνατότητα απασχόλησης προσωπικού από τις επιχειρήσεις που έκλεισαν με εντολή Δημόσιας Αρχής;
Η απόφαση περί κλεισίματος της επιχείρησης από δημόσια αρχή δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη την αναστολή των συμβάσεων εργασίας του συνόλου του προσωπικού της. Ενδεικτικά, η επιχείρηση δύναται να συνεχίσει να απασχολεί προσωπικό στις κάτωθι περιπτώσεις:
- Προσωπικό που εκτελεί εργασία για δραστηριότητες της επιχείρησης που ανήκουν σε δευτερεύοντες ΚΑΔ και οι οποίοι συνεχίζουν να λειτουργούν.
- Προσωπικό που συνεχίζει να εργάζεται με καθεστώς τηλεργασίας.
- Προσωπικό Ασφαλείας
- Προσωπικό της επιχείρησης που συνεχίζει να απασχολείται νομίμως μετά το κλείσιμο της επιχείρησης (πχ τυχόν διοικητικό προσωπικό ξενοδοχείων, προσωπικό διανομής προϊόντων όπου επιτρέπεται κλπ).
Η επιχείρηση υποχρεούται στην καταβολή των αποδοχών των εργαζομένων αυτών, ενώ όσον αφορά τις ασφαλιστικές τους εισφορές ισχύουν οι προβλεπόμενες παρατάσεις καταβολής.
8. Πότε θα καταβληθεί το Δώρο Πάσχα;
Παρέχεται η δυνατότητα το δώρο Πάσχα να καταβληθεί στο σύνολο του μέχρι τις 30/06 και είναι μειωμένο κατά το μέρος που αυτό δεν είναι δεδουλευμένο. Το τμήμα του Δώρου Πάσχα που δεν θα καταβληθεί στους εργαζόμενους από τους εργοδότες θα καταβληθεί στο ακέραιο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό
9. Πως θα γίνει η υποβολή της δήλωσης στο ΕΡΓΑΝΗ επιχειρήσεων των οποίων ανεστάλη η μία δραστηριότητα;
Σε επιχειρήσεις που ανεστάλη υποχρεωτικά η μία δραστηριότητά τους ενώ μία άλλη όχι, οι εργοδότες πρέπει να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ για να δηλώσουν όσους εργαζόμενους έχει ανασταλεί η σύμβασή τους, ενώ για τους υπόλοιπους δεν κάνουν κάτι αφού εργάζονται και αμείβονται κανονικά. Το ποιοι εργαζόμενοι εργάσθηκαν σε κάθε δραστηριότητα είναι δύσκολο να ελεγχθεί.
Β. Επιχειρήσεις που πλήττονται βάσει ΚΑΔ κύριας δραστηριότητας ή δευτερεύουσας βάσει των ακαθάριστων εσόδων έτους 2018, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών
Οι εργαζόμενοι οι οποίοι εργάζονται σε επιχειρήσεις-εργοδότες της κατηγορίας αυτής και των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, λαμβάνουν ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση, αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους οκτακοσίων ευρώ (800€), εφόσον δεν έχουν άλλη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη, η οποία καλύπτει χρονικό διάστημα 45 ημερών.
Δικαίωμα στην αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ έχουν όλοι οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις εργασίας αναστέλλονται, ανεξάρτητα με το αν εργάζονται με σύμβαση αορίστου ή ορισμένου χρόνου, πλήρους ή μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας.
Η αποζημίωση ειδικού σκοπού είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.
1. Ποια είναι η χρονική διάρκεια της αναστολής των συμβάσεων εργασίας;
Το μέτρο της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, μπορεί να εφαρμοστεί από τις επιχειρήσεις – εργοδότες που πλήττονται σημαντικά από 21/3/2020 μέχρι και την 20/4/2020. Εντός του χρονικού διαστήματος αυτού, οι επιχειρήσεις – εργοδότες που πλήττονται σημαντικά, μπορούν να εφαρμόζουν το μέτρο της αναστολής των συμβάσεων εργασίας σταδιακά και για διαφορετικό αριθμό εργαζομένων, πάντοτε όμως για συνεχόμενο ανέκκλητο χρονικό διάστημα σαράντα πέντε (45) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία εφαρμογής του.
2. Μπορούν οι εργοδότες να αναστείλουν τις συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου;
Συμβάσεις εργασίας εργαζομένων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, που δεν έχουν λήξει μέχρι την 21/3/2020 μπορούν να τίθενται σε αναστολή. Μετά το πέρας του διαστήματος της αναστολής, η σύμβαση εργασίας συνεχίζεται για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται μετά την ολοκλήρωση του χρόνου της αναστολής τους.
3. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων-εργοδοτών;
- Υποχρέωση Υπεύθυνης Δήλωσης του Εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ
Σύμφωνα με την ΥΑ 12998/232/23-3-2020, οι πληττόμενες επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της δυνατότητας αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέρους ή του συνόλου του προσωπικού τους, υποχρεούνται να δηλώσουν υπεύθυνα:
- ότι πλήττονται σημαντικά,
- τους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή,
- τους τυχόν εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας τους έχει λυθεί από 1/3/2020 έως 20/3/2020. -
Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται επίσης, να γνωστοποιήσουν την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, αυθημερόν εγγράφως ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στους εργαζομένους τους, δηλώνοντάς τους και τον αριθμό πρωτοκόλλου καταχώρισης της πράξης τους στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ, ώστε αυτοί να ενταχθούν στον Μηχανισμό Στήριξης.
Σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα δεν υποβάλλουν την υπεύθυνη δήλωση, αποκλείονται από την υπαγωγή τους στα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής και κάθε είδους βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο.
Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρήσεις-εργοδότες, που πλήττονται σημαντικά, και δεν κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, υπάγονται στα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής και κάθε είδους βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο. - Απαγόρευση απολύσεων
Οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης απαγορεύεται ρητά να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους και, σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη.
Επιπλέον, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής (δηλαδή για 45 ημέρες), τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους όρους εργασίας κατά την 21/3/2020, οπότε και μπορεί να κάνει χρήση του εν λόγω μέτρου. Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας λήγει μετά τη λήξη της αναστολής.
Επιχειρήσεις που δεν συμμορφωθούν με την ανωτέρω απαγόρευση θα εξαιρούνται από τις ευνοϊκές ασφαλιστικές και φορολογικές ρυθμίσεις. - Οι εργοδότες υποχρεούνται να υποβάλλουν Α.Π.Δ. για τους εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, αφού δεν έχει δοθεί παράταση.
4. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των εργαζομένων προκειμένου να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού;
- Οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων της κατηγορίας αυτής οι οποίοι είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού θα υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στην πλατφόρμα yeka.gr, εντός του χρονικού διαστήματος από 1/4/2020- 30/4/2020 και σε κάθε περίπτωση, μετά τη γνωστοποίηση από τον εργοδότη τους, της αναστολής της σύμβασης εργασίας τους. Στην υπεύθυνη δήλωση συμπεριλαμβάνονται, τα προσωπικά τους στοιχεία, ο αριθμός πρωτοκόλλου καταχώρισης της υπεύθυνης δήλωσης του εργοδότη στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» και τα στοιχεία του προσωπικού τους τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ).
- Σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι απασχολούνται σε περισσότερες της μιας επιχειρήσεις – εργοδότες, της κατηγορίας αυτής (που πλήττονται δηλαδή βάση ΚΑΔ σύμφωνα με τα ανωτέρω) και τίθενται από περισσότερους εργοδότες σε αναστολή οι συμβάσεις εργασίας τους, επιλέγουν αποκλειστικά έναν εργοδότη προκειμένου να γίνουν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
5. Υπάρχει δυνατότητα καταβολής στους εργαζομένους επιπλέον ποσού (πέραν των 800 €) από τον εργοδότη;
Κατά το χρόνο της αναστολής των συμβάσεων με απόφαση του πληττόμενου εργοδότη, ο εργοδότης απαλλάσσεται από την καταβολή του μισθού. Η μη υποχρέωση καταβολής του μισθού θα αφορά το διάστημα των σαράντα πέντε (45) ημερολογιακών ημερών για το οποίο και θα ισχύει η αναστολή.
Επιχειρήσεις - εργοδότες δύνανται να καταβάλλουν στους εργαζόμενους για τους οποίους ανεστάλη η σύμβαση εργασίας, επιπλέον των 800 ευρώ ποσό, και σε κάθε περίπτωση μέχρι του ποσού των μεικτών καταβαλλόμενων αποδοχών τους, εξ ελευθεριότητας.
Για το επιπλέον ποσό αυτό, υποβάλλεται ΑΠΔ και καταβάλλονται οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό αυτό, οι οποίες αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
6. Πότε θα καταβληθεί το Δώρο Πάσχα;
Παρέχεται η δυνατότητα το δώρο Πάσχα να καταβληθεί στο σύνολο του μέχρι τις 30/06 και είναι μειωμένο κατά το μέρος που αυτό δεν είναι δεδουλευμένο. Το τμήμα του Δώρου Πάσχα που δεν κα καταβληθεί στους εργαζόμενους από τους εργοδότες θα καταβληθεί στο ακέραιο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
7. Ποιος παρέχει την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων;
Παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη υπολογιζόμενη επί των ονομαστικών μισθών τους για χρονικό διάστημα 45 ημερών (καλύπτεται από το κράτος).
8. Ποιες συμβάσεις εργαζομένων δεν αναστέλλονται;
- Συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που εργάζονται τακτικώς και μονίμως με τηλεργασία, κατόπιν απόφασης του εργοδότη.
- Προσωπικό που τελεί υπό πάσης φύσεως νόμιμες άδειες. Το μέτρο δύναται να εφαρμοστεί με τη λήξη των αδειών αυτών, και εφόσον η λήξη λάβει χώρα μέχρι τις 20.04.2020.
Η επιχείρηση υποχρεούται στην καταβολή των αποδοχών των εργαζομένων αυτών σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις της νομοθεσίας, ενώ όσον αφορά τις ασφαλιστικές τους εισφορές ισχύουν οι προβλεπόμενες παρατάσεις καταβολής. Ειδικότερα, για τους εργαζόμενους που βρίσκονται σε νόμιμη άδεια, εφαρμόζονται οι ανά περίπτωση διατάξεις για την καταβολή αποδοχών (π.χ. αποδοχές ασθενείας).
Κατ‘ εξαίρεση οι επιχειρήσεις-εργοδότες, που πλήττονται σημαντικά, δύνανται να συμφωνήσουν με τους εργαζόμενους τους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τους τελούν σε αναστολή, την παροχή εργασίας με τηλεργασία, μόνο για πρόσκαιρες ανάγκες της επιχείρησης. Η παρεχόμενη αυτή εργασία αμείβεται από τον εργοδότη αναλογικά (σε σχέση δηλ. με τη χρονική διάρκεια της εργασίας) με βάση τις καταβαλλόμενες μικτές αποδοχές του εργαζομένου του. Το ποσό των καταβαλλόμενων αποδοχών για την εργασία αυτή, μπορεί να φθάνει έως το ύψος των αποδοχών για την νομίμως παρεχόμενη εργασία τους, αφαιρουμένου του ποσού της δικαιούμενης αποζημίωσης ειδικού σκοπού (800 ευρώ). Για τις αποδοχές που αντιστοιχούν στην παροχή της ανωτέρω εργασίας υποβάλλεται ΑΠΔ και οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό καλύπτονται από τον εργοδότη και αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
9. Ποια άλλα μέτρα προβλέπονται για τις επιχειρήσεις που πλήττονται σε σχέση με το προσωπικό τους για το οποίο δεν έχει ανασταλεί η σύμβαση εργασίας;
- Λειτουργία επιχειρήσεων με προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας.
Σύμφωνα με το εν λόγω μέτρο, κάθε εργοδότης θα δύναται να με απόφασή του, να ορίζει προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας της επιχείρησης ως εξής: α) Κάθε εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται κατ’ ελάχιστο δύο (2) εβδομάδες με περίοδο αναφοράς τον μήνα, συνεχόμενα ή διακεκομμένα, β) Ο ανωτέρω τρόπος οργάνωσης της εργασίας γίνεται ανά εβδομάδα και εντάσσεται σε αυτόν τουλάχιστον το 50% του προσωπικού της επιχείρησης. Εργοδότης που θα εφαρμόσει αυτόν τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνταν κατά την έναρξη εφαρμογής του. Το μέτρο θα δηλώνεται υποχρεωτικά στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».
- Μεταφορά προσωπικού σε επιχειρήσεις εντός του ιδίου ομίλου.
Εργοδότης του οποίου η επιχειρηματική δραστηριότητα πλήττεται σημαντικά ή τελεί υπό απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητάς του με απόφαση της πολιτείας, δύναται να μεταφέρει προσωπικό από επιχείρηση του ομίλου σε επιχείρηση του ιδίου ομίλου, κατόπιν σχετικής συμφωνίας μεταξύ των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις του ομίλου που θα εφαρμόσουν το μέτρο υποχρεούνται να διατηρήσουν, συνολικά, τον ίδιο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνταν πριν από τη μεταφορά. Το μέτρο θα δηλώνεται υποχρεωτικά στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».
10. Ποια είναι η προθεσμία καταβολής τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών και καταβολής των δόσεων ενεργών ρυθμίσεων;
Σύμφωνα με την ΚΥΑ Δ.15/Δ’/οικ. 13226/325/26.03.20, οι τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, περιόδου απασχόλησης Φεβρουαρίου και Μαρτίου 2020 για το διάστημα έως την απαγόρευση λειτουργίας των επιχειρήσεων απαιτητές έως 31/3/2020 και 30/4/2020 αντίστοιχα, δύναται να καταβληθούν έως 30/9/2020 και έως 31/10/2020 αντίστοιχα, χωρίς τον υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό τόκων και άλλων προσαυξήσεων λόγω εκπρόθεσμης καταβολής.
Επίσης, η προθεσμία καταβολής των δόσεων ενεργών ρυθμίσεων, απαιτητών έως 31/3/2020 καθώς και η προθεσμία όλων των επόμενων μηνιαίων δόσεων της κάθε ρύθμισης, παρατείνεται κατά τρεις (3) μήνες. Κατά το χρονικό διάστημα της παράτασης καταβολής των δόσεων, δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις της οικείας ρύθμισης που αφορά η δόση.
* Ενημερωμένο μέχρι 30/3/2020, 17.00.