-
Deals Services
Η ομάδα Deals Services της Grant Thornton χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο σε όλα τα στάδια μιας συναλλαγής.
-
Technology
Η Grant Thornton και το τμήμα Technology, μέσω της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει, προσφέρει υπηρεσίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
-
Strategy and Investments
Στο τμήμα του Strategy and Investments προσφέρουμε συμβουλές για τη διαχείριση κεφαλαίων, τον στρατηγικό σχεδιασμό και υπηρεσίες λειτουργικής βελτίωσης.
-
Environmental, Social, Governance, Risk & Compliance
Στο τρέχον επιχειρηματικό και κανονιστικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις φιλοδοξούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του σήμερα, και να δημιουργήσουν αξία με βιώσιμους όρους.
-
Audit
Οι ομάδες ελέγχου της Grant Thornton απαρτίζονται από άρτια καταρτισμένα και εξειδικευμένα στελέχη με μεγάλη εμπειρία στον έλεγχο.
-
Business Growth Advisory
Στην Grant Thornton, κατανοούμε τη σημασία της εναρμόνισης της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης με τις κανονιστικές αλλαγές και την ανάγκη για ακριβή χρηματοοικονομική πληροφόρηση και συμβουλευτική υποστήριξη.
-
Φορολογία επιχειρήσεων
Οι υπηρεσίες φορολογίας επιχειρήσεων της Grant Thornton παρέχουν συμβουλές και λύσεις σε όλα τα θέματα που πιθανώς να έχει η επιχείρησή σας.
-
Φορολογική συμμόρφωση
Τα στελέχη της φορολογικής συμμόρφωσης εταιρειών διαθέτουν πολυετή εμπειρία, τόσο σε πολυεθνικές όσο και σε μεγάλες εγχώριες εταιρείες όλων των κλάδων δραστηριότητας
-
Διεθνής φορολογία
Η Grant Thornton γνωρίζει ότι οι φορολογικών εξελίξεων προς όφελος της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
-
Ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Grant Thornton μπορεί να βοηθήσει τόσο για τις εγχώριες, όσο και για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του κινδύνου.
-
Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
Η Grant Thornton μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα είστε προετοιμασμένοι για τους φορολογικούς ελέγχους και πιθανές διαφορές.
-
Private Client Tax Services
Στην Grant Thornton, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να δημιουργήσουμε φορολογική στρατηγική και σωστή τεκμηρίωση κρίσιμων ενεργειών του παρελθόντος με τον "φάκελο υπεράσπισης"
-
Έμμεσοι φόροι
Στην Grant Thornton πιστεύουμε ότι οι συνέπειες των έμμεσων φόρων στις επιχειρηματικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται εξίσου σοβαρά υπόψη όπως και κάθε άλλο κόστος της επιχείρησης
-
Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
Είτε η εταιρεία σας βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικής αναδιάρθρωσης ή αλλαγών στην στρατηγική κατεύθυνση η Grant Thornton Tax είναι η σωστή επιλογή στους φορολογικούς συμβούλους.
-
Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
Ο προληπτικός φορολογικός έλεγχος μπορεί να βοηθήσει την εταιρία σας να εντοπίσει και να αξιολογήσει όλες τις πιθανές φορολογικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν προκύψει από μια συναλλαγή.
-
Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Ενημερωθείτε σχετικά με την βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της εταιρίας σας με αναδιοργάνωση των παραγωγικών σας δραστηριοτήτων από την Grant Thornton.
-
Υπηρεσίες Διεθνώς Μετακινούμενου Προσωπικού
Η διεθνής κινητικότητα ταλέντων είναι βασικό στοιχείο μιας επιτυχημένης παγκόσμιας επιχείρησης και μαζί της συνοδεύονται από προκλήσεις και κινδύνους, καθώς και ευκαιρίες.
-
Accounting & Tax Compliance Services
Η μεταφορά υποστηρικτικών και περιφερειακών λειτουργιών εκτός εταιρείας και η ανάθεσή τους σε ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες (Business Process Outsourcing) αποτελεί πλέον βέλτιστη πρακτική για τις εταιρείες εκείνες που επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
-
HR & Payroll services
Η διαχείριση της μισθοδοσίας είναι μία από τις πιο δύσκολες και χρονοβόρες διαδικασίες που αντιμετωπίζει μια εταιρία όταν διαχειρίζεται στοιχεία του προσωπικού της. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μας προσαρμόζονται στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρίας, σύμφωνα με το εκάστοτε ασφαλιστικό και εργατικό νομικό πλαίσιο.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
Η Grant Thornton, αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία της και την εμπειρία του δικτύου της από την υλοποίηση έργων σε φορείς κεντρικής κυβέρνησης, είναι έτοιμη να αναπτύξει την κατάλληλη ομάδα έργου που θα εργαστεί προκειμένου να προσδιοριστεί η λύση – υπηρεσία εκείνη που θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε φορέα.
-
Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
Το τμήμα Public Sector της Grant Thornton μπορεί να υποστηρίξει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που τίθενται λόγω των σημερινών απαιτήσεων της οικονομίας.
-
Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Grant Thornton προσφέρει ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.
-
ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
Η εξειδικευμένη ομάδα στελεχών της Grant Thornton μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικής Βοήθειας κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της διοίκησης και του ελέγχου των προγραμμάτων και έργων που διαχειρίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης.
-
Φορείς Δημόσιας Υγείας
Η ομάδας στελεχών της Grant Thornton αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες που στόχο έχουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου συστήματος υγείας.
-
Ασφαλιστικά Ταμεία
Tο Τμήμα Public Sector με τα έμπειρα στελέχη που διαθέτει, μπορεί να υποστηρίξει τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχοντας τις κατάλληλες ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους.
-
Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
Hotels & tourism services
-
Υπηρεσίες Μεταφορών
Η ομάδα ειδικών της Grant Thornton αποτελείται από ανθρώπους με πολυετή επαγγελματική πείρα στον κλάδο των μεταφορών
-
Τεχνολογία της Πληροφορίας
Τα εξειδικευμένα στελέχη μας προσφέρουν υποστήριξη στην επιχείρησή σας σε κάθε βήμα, σε οποιαδήποτε φάση του κύκλου ζωής της.
-
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι κατανοούμε τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησής σας, χάρη στη δέσμευση και την εμπειρία που έχουμε στον κλάδο των μέσων επικοινωνίας.
-
Τηλεπικοινωνίες
Οι άνθρωποι μας σας προτείνουν τις καλύτερες εμπορικές και ρεαλιστικές λύσεις που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο του κλάδου των τηλεπικοινωνιών.
Η έναρξη εφαρμογής του GDPR στις 25/5/2018, υπό φυσιολογικές συνθήκες, θα έπρεπε να είχε πυροδοτήσει την άμεση αντίδραση των ελληνικών αρχών. Ωστόσο, τα αντανακλαστικά του κρατικού μηχανισμού, απεδείχθησαν μάλλον αργά.
Η «Οδύσσεια» του ελληνικού νόμου περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων
Η άμεση –λόγω της νομικής του φύσης- εφαρμογή του Κανονισμού, χωρίς να χρειάζεται η περαιτέρω ενσωμάτωσή του στην ελληνική νομοθεσία, ενδεχομένως και να λειτούργησε ως πανάκεια για την ελληνική πλευρά, η οποία καθυστέρησε σημαντικά στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών της. Μάλιστα, η βραδεία κινητοποίηση της χώρας μας αποτυπώνεται στο γεγονός ότι παραπέμφθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω μη ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας 680/2016/ΕΕ σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά την επεξεργασία τους από αρμόδιες αρχές για τους σκοπούς της πρόληψης, διερεύνησης, ανίχνευσης ή δίωξης ποινικών αδικημάτων ή της εκτέλεσης ποινικών κυρώσεων και για την ελεύθερη κυκλοφορία τους, προτείνοντας παράλληλα την επιβολή προστίμου με τη μορφή του κατ΄ αποκοπήν ποσού για κάθε ημέρα καθυστέρησης, αρχής γενομένης από τη λήξη της προθεσμίας ενσωμάτωσης, που όριζε η Οδηγία, δηλαδή από την 6/5/2018.
Παράλληλα, άκαρπες αναδείχθηκαν οι προσπάθειες για να τεθεί υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου κατά της «ανορθογραφίας» της χώρας σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, το Φεβρουάριο του 2018. Μετά από αυτή την περιπέτεια, μόλις την 26/8/2019 ψηφίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ο Ν. 4624/2019 περί «Προστασίας των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα». Με το Νόμο αυτό, εκτός από τη θέσπιση των μέτρων εφαρμογής του GDPR, παράλληλα, ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2016/680/ΕΕ. Φυσική συνέχεια των ανωτέρω είναι η –έστω και καθυστερημένη- έξοδος της Ελλάδας από τη δεινή θέση του να χαρακτηρίζεται ως ένα από τα ελάχιστα κράτη-μέλη χωρίς σύγχρονο Νόμο σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Τι προβλέπει το νέο νομοθέτημα;
Ο νέος Νόμος επιφέρει αλλαγές στο καθεστώς που είχε εγκαθιδρύσει ο GDPR από την ημερομηνία εφαρμογής του, καθώς, αξιοποιώντας την ευχέρεια που παρέχεται από τον Κανονισμό, θεσπίζει τα μέτρα εφαρμογής του. Από τη μια, το περιεχόμενο του εν λόγω Νόμου ορίζει ρητά το πλαίσιο επεξεργασίας των Προσωπικών Δεδομένων προστατεύοντας τα υποκείμενά, ενώ από την άλλη όμως, υπάρχουν σημεία τα οποία κρίνονται ασαφή, καθιστώντας απαραίτητες τις γνωμοδοτήσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα («Αρχή»).
Ξεφυλλίζοντας το νέο νομοθέτημα, ένα από τα πρώτα σημεία που θα παρατηρήσει κανείς είναι το ότι αφιερώνεται εκτενές μέρος του περιεχομένου του στη ρύθμιση της λειτουργίας της Αρχής. Ο νέος Νόμος καταργεί την υποχρεωτική προηγούμενη λήψη άδειας από την Αρχή για την επεξεργασία δεδομένων ειδικών κατηγοριών, πρακτική, η οποία για αρκετά χρόνια δημιουργούσε προσκόμματα στην ομαλή και εύρυθμη επιτέλεση των υπόλοιπων ελεγκτικών και γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων της Αρχής. Σε συνέχεια των ανωτέρω και με δεδομένη την αυστηρότητα της Αρχής, καθίσταται αναγκαίος ο προσδιορισμός της νομικής φύσης των διαφορών, οι οποίες προκύπτουν από τις διοικητικές πράξεις της Αρχής καθώς και της έννομης προστασίας που παρέχεται στο Διοικούμενο για την προσβολή τους.
Επιπλέον, ο νέος Νόμος προσδιορίζει τις διαφορές που ενδέχεται να προκύψουν από τις διοικητικές πράξεις της Αρχής ως «ακυρωτικές», δίνοντας το δικαίωμα της υποβολής αίτησης ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας σύμφωνα με το Π.Δ. 18/1989 περί «Κωδικοποίησης διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας». Ρητά όμως προβλέπεται στο νομοθέτημα ότι η προθεσμία άσκησης αίτησης ακυρώσεως δεν επιφέρει ανασταλτικό αποτέλεσμα ως προς την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξεως.
Συμπληρωματικά προς τα ανωτέρω και λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τη νομική φύση των πράξεων της Αρχής, κρίνεται σκόπιμο, μέρος των μελών της να κατέχει τεκμηριωμένα νομικές γνώσεις, ώστε να αποφεύγονται τυχόν νομικά σφάλματα τα οποία ενδεχομένως πλήττουν το κύρος των πράξεων. Παρότι λοιπόν φαίνεται να υπάρχει ευκαιρία για μέλη της νομικής κοινότητας να διεκδικήσουν μία θέση στην Αρχή, αποτρεπτικό παράγοντα προς αυτό αποτελεί το γεγονός ότι, τουλάχιστον για τον Πρόεδρο και τον Αναπληρωτή, επιτάσσεται η πλήρης αναστολή της επαγγελματικής τους ιδιότητας. Αντίθετα, μόνο θετικά μπορεί να κριθεί το μέτρο της απαλλαγής των μελών της Αρχής από κάθε είδους αστική ευθύνη η οποία προκύπτει από την άσκηση των καθηκόντων τους. Σε γενικές γραμμές, το νέο αυτό πλαίσιο επιχειρεί να προσδώσει τα ισχυρότερα δυνατά εχέγγυα εύρυθμης λειτουργίας και ανεξαρτησίας της Αρχής και δύναται να κριθεί επαρκές.
Στη συνέχεια, σημείο αναφοράς αποτελεί το Άρθρο 23 του Ν. 4624/2019, το οποίο προβλέπει ότι στις περιπτώσεις προσφοράς υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας, η συγκατάθεση του ανηλίκου είναι έγκυρη, μόνο εφόσον ο τελευταίος έχει συμπληρώσει το 15ο έτος της ηλικίας του. Ο GDPR ως ηλικιακό όριο θέτει τα δεκαέξι έτη, αφήνοντας το περιθώριο στα κράτη-μέλη να το μειώσουν με κατώτατο όριο τα 13 έτη. Αποτέλεσμα αυτού είναι ο Νόμος να καθιστά άκυρη την λήψη συγκατάθεσης από ανήλικους κάτω των 15 ετών για τη χρήση υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας, εκτός εάν αυτή δοθεί από νόμιμο αντιπρόσωπό τους. Πρακτικά όμως, είναι εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοσθεί το παραπάνω Άρθρο, καθώς καθίσταται δυσχερής έως αδύνατη η αποτελεσματική ταυτοποίηση του προσώπου που δίνει τη συγκατάθεση ηλεκτρονικά καθώς και της ηλικίας του, ώστε να κριθεί με ασφάλεια το κύρος αυτής.
Ο νέος Νόμος, δρώντας εξαιρετικά προστατευτικά απέναντι στα γενετικά δεδομένα των υποκειμένων, απαγορεύει ρητά την επεξεργασία τους για σκοπούς ασφάλισης, υγείας και ζωής. Ήδη, από το παρελθόν, απαγορευόταν η διενέργεια εξετάσεων για τον έλεγχο της ασφαλιστικής ικανότητας φυσικού προσώπου, ωστόσο, πλέον καθίσταται εκ του νόμου παράνομη αυτού του είδους η επεξεργασία.
IT Business Consulting Services
Αναπόφευκτα, καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται, η πληροφορία και η αποδοτικότητα συγχωνεύτηκαν στο internet, στις τεχνολογίες φορητότητας και στις υπηρεσίες cloud.
Διαβάστε περισσότερα για τις λύσεις που μπορεί να σας προσφέρει η Grant Thornton εδώ.
Αναλύοντας τα κακώς κείμενα του νομοθετήματος
Η - σε ορισμένες περιπτώσεις - προχειρότητα στη σύνταξη του νομοσχεδίου, που εν μέρει οφείλεται και στο χαρακτήρα του «κατεπείγοντος» που του προσδόθηκε, γίνεται έντονα αντιληπτή καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις δρα εξαιρετικά προστατευτικά για τα υποκείμενα των δεδομένων, σε άλλες παραδόξως δεν παρέχει σε αυτά τις απαραίτητες εγγυήσεις για την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων, όπως στην περίπτωση επεξεργασίας των δεδομένων που αφορούν ποινικές καταδίκες και αδικήματα, σύμφωνα με το Άρθρο 10 του GDPR.
Προς επίρρωση των ανωτέρω, παρατηρείται ότι ο Ν. 4624/2019 αφαιρεί από το πλαίσιο αρμοδιοτήτων της Αρχής τον έλεγχο πράξεων επεξεργασίας, οι οποίες διενεργούνται από δικαστικές και εισαγγελικές αρχές ή για σκοπούς εθνικής ασφάλειας. Με αυτόν τον τρόπο διαιωνίζεται το προηγούμενο αμφιλεγόμενο καθεστώς κατά το οποίο πράξεις επεξεργασίας, που διενεργούνται από τις μυστικές υπηρεσίες και υπηρεσίες πληροφοριών της χώρας, βρίσκονται εκτός του βεληνεκούς των ελέγχων της Αρχής. Επιπλέον, στην ανωτέρω κατεύθυνση οδηγούν και οι εξαιρέσεις που θεσπίζει ο νέος Νόμος για την ικανοποίηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των υποκειμένων (π.χ. δικαίωμα ενημέρωσης, διαγραφής κ.λπ.), δίνοντας στον υπεύθυνο επεξεργασίας τη δυνατότητα να παραλείπει την πραγμάτωσή τους, όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις τις οποίες θέτει ο νομοθέτης. Ωστόσο, η διεύρυνση του πεδίου των εξαιρέσεων δέχεται αυστηρή κριτική από κάποιους, οι οποίοι – ίσως εύλογα - θεωρούν ότι ενδεχομένως και να βρίσκεται σε αντίθεση με τον GDPR.
Μεταβαίνοντας πλέον στο κρίσιμο πεδίο των εργασιακών σχέσεων, θα παρατηρήσει κανείς ότι το Νομοσχέδιο επεμβαίνει και στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο της απασχόλησης. Σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα, διαχρονικά, το πεδίο της απασχόλησης χαρακτηρίζεται από τη σχέση εξάρτησης που υπάρχει a priori μεταξύ του εργοδότη και του εργαζόμενου. Η παραπάνω είναι και μία από τις παραμέτρους που ενδεχομένως θέτουν εν αμφιβόλω το κύρος της ληφθείσας από τον εργοδότη συγκατάθεσης του εργαζομένου για την επεξεργασία των προσωπικών του δεδομένων στο πλαίσιο της εκτέλεσης της σύμβασης εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι στο πεδίο της εργασίας, μόνο κατ΄ εξαίρεση μπορεί η ληφθείσα από τον εργαζόμενο συγκατάθεση να θεωρηθεί ως έγκυρη νόμιμη βάση της επεξεργασίας. Ο Ν. 4624/2019 εκτιμάται ως ασαφής εφόσον παραθέτει ως προϋποθέσεις έγκυρης συγκατάθεσης του εργαζομένου μόνο το είδος της σχέσης εξάρτησης με τον εργοδότη και τις συνθήκες υπό τις οποίες ελήφθη αυτή. Με βάση όμως τα όσα ορίζονται, μπορεί κανείς εύλογα να θεωρήσει ότι κατ΄ αρχήν δεν πλήττεται το κύρος της συγκατάθεσης του εργαζομένου όταν αυτή δίδεται για επεξεργασία των προσωπικών του δεδομένων για σκοπούς, οι οποίοι δεν συνδέονται άμεσα με την εκτέλεση της σύμβασης εργασίας (π.χ. ομαδικά ασφαλιστήρια εργαζομένων, συμμετοχή και προβολή δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης κ.λπ.).
Η συγκρουσιακή σχέση μεταξύ της προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ελευθερίας
Εξετάζοντας τα όσα αναφέρονται στο Άρθρο 28 του Ν. 4624/2019 θα βρεθούμε αντιμέτωποι με μία άτυπη σύγκρουση δύο θεμελιωδών δικαιωμάτων, αυτού της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και αυτού της ελευθερίας του τύπου και της έκφρασης. Με βάση το περιεχόμενο του άρθρου θα παρατηρούσε κανείς ότι ο Νόμος δίνει ένα προβάδισμα βραχείας κεφαλής στο δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι όταν τίθεται σε εφαρμογή το Άρθρο 28, ο Νόμος αποκλείει την εφαρμογή ορισμένων εκ των βασικών κεφαλαίων του GDPR, όπως π.χ. αυτό που θεμελιώνει τα δικαιώματα των υποκειμένων. Επιπλέον, υπογραμμίζεται η τήρηση της αρχής της αναλογικότητας κατά την εφαρμογή του εν λόγω άρθρου, έτσι ώστε να αποφεύγεται τυχόν ανεπίτρεπτη διασταλτική ερμηνεία η οποία θα διεύρυνε αθέμιτα και ενάντια στα δικαιώματα των υποκειμένων, το πεδίο εφαρμογής της παρ. 2.
Συμπερασματικά, ο Ν. 4624/2019 αφήνει στον μελετητή του ανάμεικτες εντυπώσεις. Παρεμβαίνει αποφασιστικά σε ζητήματα που ταλάνιζαν για χρόνια το πεδίο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, όπως π.χ. η λήψη προηγούμενης άδειας από την Αρχή για την επεξεργασία ειδικών κατηγοριών δεδομένων ή η αμφιβόλου κύρους επεξεργασία γενετικών δεδομένων από ασφαλιστικές εταιρείες. Όμως, κρίνεται ελλιπής και ασαφής όσον αφορά στην προστασία των δικαιωμάτων των υποκειμένων, καθώς λ.χ. προβλέπει σημαντικές εξαιρέσεις στο δικαίωμα της ενημέρωσης των υποκειμένων των δεδομένων ή καταργεί εντελώς κάποια από αυτά, όταν συντρέχουν οι περιστάσεις του Άρθρου 28.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η εφαρμογή του Νόμου – τουλάχιστον στην αρχή - θα φανερώσει αδύναμα σημεία του και περιπτώσεις που θα γίνουν αντικείμενο συζητήσεων και διαφορετικών ερμηνειών. Ωστόσο, μόνο μέσα από αυτή τη διαδικασία δύναται να αποκρυσταλλωθεί με ασφάλεια τόσο η σκέψη του Νομοθέτη, όσο και το ακριβές περιεχόμενο του Νόμου έτσι ώστε να προκύψουν τυχόν τροποποιήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να καταστήσουν ευχερέστερη και πληρέστερη την εφαρμογή του.