-
Deals Services
Η ομάδα Deals Services της Grant Thornton χαρακτηρίζεται από την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο σε όλα τα στάδια μιας συναλλαγής.
-
Technology
Η Grant Thornton και το τμήμα Technology, μέσω της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει, προσφέρει υπηρεσίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
-
Strategy and Investments
Στο τμήμα του Strategy and Investments προσφέρουμε συμβουλές για τη διαχείριση κεφαλαίων, τον στρατηγικό σχεδιασμό και υπηρεσίες λειτουργικής βελτίωσης.
-
Environmental, Social, Governance, Risk & Compliance
Στο τρέχον επιχειρηματικό και κανονιστικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις φιλοδοξούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του σήμερα, και να δημιουργήσουν αξία με βιώσιμους όρους.
-
Audit
Οι ομάδες ελέγχου της Grant Thornton απαρτίζονται από άρτια καταρτισμένα και εξειδικευμένα στελέχη με μεγάλη εμπειρία στον έλεγχο.
-
Business Growth Advisory
Στην Grant Thornton, κατανοούμε τη σημασία της εναρμόνισης της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης με τις κανονιστικές αλλαγές και την ανάγκη για ακριβή χρηματοοικονομική πληροφόρηση και συμβουλευτική υποστήριξη.
-
Φορολογία επιχειρήσεων
Οι υπηρεσίες φορολογίας επιχειρήσεων της Grant Thornton παρέχουν συμβουλές και λύσεις σε όλα τα θέματα που πιθανώς να έχει η επιχείρησή σας.
-
Φορολογική συμμόρφωση
Τα στελέχη της φορολογικής συμμόρφωσης εταιρειών διαθέτουν πολυετή εμπειρία, τόσο σε πολυεθνικές όσο και σε μεγάλες εγχώριες εταιρείες όλων των κλάδων δραστηριότητας
-
Διεθνής φορολογία
Η Grant Thornton γνωρίζει ότι οι φορολογικών εξελίξεων προς όφελος της επιχείρησης σας είναι ένας παράγοντας επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο.
-
Ενδοομιλικές συναλλαγές
Η Grant Thornton μπορεί να βοηθήσει τόσο για τις εγχώριες, όσο και για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του κινδύνου.
-
Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
Η Grant Thornton μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα είστε προετοιμασμένοι για τους φορολογικούς ελέγχους και πιθανές διαφορές.
-
Private Client Tax Services
Στην Grant Thornton, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες μας για να δημιουργήσουμε φορολογική στρατηγική και σωστή τεκμηρίωση κρίσιμων ενεργειών του παρελθόντος με τον "φάκελο υπεράσπισης"
-
Έμμεσοι φόροι
Στην Grant Thornton πιστεύουμε ότι οι συνέπειες των έμμεσων φόρων στις επιχειρηματικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται εξίσου σοβαρά υπόψη όπως και κάθε άλλο κόστος της επιχείρησης
-
Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
Είτε η εταιρεία σας βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικής αναδιάρθρωσης ή αλλαγών στην στρατηγική κατεύθυνση η Grant Thornton Tax είναι η σωστή επιλογή στους φορολογικούς συμβούλους.
-
Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
Ο προληπτικός φορολογικός έλεγχος μπορεί να βοηθήσει την εταιρία σας να εντοπίσει και να αξιολογήσει όλες τις πιθανές φορολογικές επιπτώσεις που μπορούν να έχουν προκύψει από μια συναλλαγή.
-
Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Ενημερωθείτε σχετικά με την βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της εταιρίας σας με αναδιοργάνωση των παραγωγικών σας δραστηριοτήτων από την Grant Thornton.
-
Υπηρεσίες Διεθνώς Μετακινούμενου Προσωπικού
Η διεθνής κινητικότητα ταλέντων είναι βασικό στοιχείο μιας επιτυχημένης παγκόσμιας επιχείρησης και μαζί της συνοδεύονται από προκλήσεις και κινδύνους, καθώς και ευκαιρίες.
-
Accounting & Tax Compliance Services
Η μεταφορά υποστηρικτικών και περιφερειακών λειτουργιών εκτός εταιρείας και η ανάθεσή τους σε ειδικούς εξωτερικούς συνεργάτες (Business Process Outsourcing) αποτελεί πλέον βέλτιστη πρακτική για τις εταιρείες εκείνες που επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
-
HR & Payroll services
Η διαχείριση της μισθοδοσίας είναι μία από τις πιο δύσκολες και χρονοβόρες διαδικασίες που αντιμετωπίζει μια εταιρία όταν διαχειρίζεται στοιχεία του προσωπικού της. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μας προσαρμόζονται στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρίας, σύμφωνα με το εκάστοτε ασφαλιστικό και εργατικό νομικό πλαίσιο.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Τράπεζες
Η αφοσιωμένη ομάδα στην παροχή υπηρεσιών προς τις Τράπεζες και τις εταιρείες κινητών αξιών έχει κατανείμει την εμπειρία της και τους πόρους της με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται έγκαιρα και αποτελεσματικά στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών μας.
-
Ασφαλιστικός Κλάδος
Ως ελεγκτές πιστεύουμε στην προστιθέμενη αξία των ελεγκτικών μας υπηρεσιών υιοθετώντας μία επιχειρησιακή προσέγγιση σε κάθε ελεγκτικό έργο.
-
Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα ολοκληρωμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προσδιορίζουμε τις ανάγκες των πελατών μας και προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα και αποτελεσματικά.
-
Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
Η Grant Thornton, αξιοποιώντας τη μακρόχρονη εμπειρία της και την εμπειρία του δικτύου της από την υλοποίηση έργων σε φορείς κεντρικής κυβέρνησης, είναι έτοιμη να αναπτύξει την κατάλληλη ομάδα έργου που θα εργαστεί προκειμένου να προσδιοριστεί η λύση – υπηρεσία εκείνη που θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε φορέα.
-
Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
Το τμήμα Public Sector της Grant Thornton μπορεί να υποστηρίξει τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που τίθενται λόγω των σημερινών απαιτήσεων της οικονομίας.
-
Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Grant Thornton προσφέρει ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την υποστήριξη των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.
-
ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
Η εξειδικευμένη ομάδα στελεχών της Grant Thornton μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες Τεχνικής Βοήθειας κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της διοίκησης και του ελέγχου των προγραμμάτων και έργων που διαχειρίζονται οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης.
-
Φορείς Δημόσιας Υγείας
Η ομάδας στελεχών της Grant Thornton αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες που στόχο έχουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου συστήματος υγείας.
-
Ασφαλιστικά Ταμεία
Tο Τμήμα Public Sector με τα έμπειρα στελέχη που διαθέτει, μπορεί να υποστηρίξει τα ασφαλιστικά ταμεία παρέχοντας τις κατάλληλες ελεγκτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους.
-
Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
Hotels & tourism services
-
Υπηρεσίες Μεταφορών
Η ομάδα ειδικών της Grant Thornton αποτελείται από ανθρώπους με πολυετή επαγγελματική πείρα στον κλάδο των μεταφορών
-
Τεχνολογία της Πληροφορίας
Τα εξειδικευμένα στελέχη μας προσφέρουν υποστήριξη στην επιχείρησή σας σε κάθε βήμα, σε οποιαδήποτε φάση του κύκλου ζωής της.
-
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Από την αρχή, θα διαπιστώσετε ότι κατανοούμε τις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της επιχείρησής σας, χάρη στη δέσμευση και την εμπειρία που έχουμε στον κλάδο των μέσων επικοινωνίας.
-
Τηλεπικοινωνίες
Οι άνθρωποι μας σας προτείνουν τις καλύτερες εμπορικές και ρεαλιστικές λύσεις που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο του κλάδου των τηλεπικοινωνιών.
Ο νέος νόμος 4738/2020 «Κώδικας για τη ρύθμιση οφειλών με παροχή δεύτερης ευκαιρίας» τροποποίησε τους προγενέστερους Ν. 3588/2007 και Ν. 4446/2016, ενώ παράλληλα αντικατέστησε και μια σειρά νόμων και διατάξεων.
Σε συνέχεια του νέου νόμου δημοσιεύθηκε στις 05/03/2021 ΦΕΚ 865 η Υπουργική Απόφαση (η ΥΑ) «26400 ΕΞ 2021» που αφενός προσδιορίζει το ελάχιστο περιεχόμενο της έκθεσης εμπειρογνώμονα και αφετέρου καθορίζει συγκεκριμένες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν.
Ακολούθως παρουσιάζονται οι βασικές διατάξεις της ΥΑ καθώς και ορισμένα προβλήματα / ερωτήματα που προκύπτουν.
Ελάχιστο περιεχόμενο έκθεσης εμπειρογνώμονα
Η Υπουργική απόφαση ορίζει πλέον ότι το περιεχόμενο της έκθεσης εμπειρογνώμονα πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής διακριτά κεφάλαια:
- Παρουσίαση του οφειλέτη
- Υφιστάμενη οικονομική κατάσταση της επιχείρησης
- Οφειλές ανά κατηγορία Πιστωτή
- Επισκόπηση του Επιχειρηματικού Σχεδίου ως προς τις παραδοχές και προβλέψεις του
- Εκτίμηση του βαθμού ικανοποίησης των πιστωτών σε περίπτωση πτώχευσης της επιχείρησης (άσκηση βίαιης ρευστοποίησης)
- Επισκόπηση - Μεθοδολογία - Βασικές αρχές προτεινόμενης συμφωνίας εξυγίανσης
- Συμπέρασμα - Γνώμη Εμπειρογνώμονα
Οι βασικοί άξονες όπως παρουσιάζονται στα ανωτέρω κεφάλαια δεν εμφανίζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα όσα ίσχυαν με την παλαιά νομοθεσία και απλά θέτουν ένα ενιαίο πλαίσιο για την δομή της έκθεσης.
Οι σημαντικές διαφοροποιήσεις που προκύπτουν αφορούν στις εξειδικεύσεις που ορίζονται στα υποκεφάλαια και παρουσιάζονται κάτωθι.
Παρουσίαση του οφειλέτη
Πέραν των γενικών πληροφοριών όπως επωνυμία εταιρείας, οργανωτική δομή, διοικητικό συμβούλιο, μετοχική σύνθεση κ.α. η ΥΑ απαιτεί σημαντική ανάλυση επιχειρηματικών και ιστορικών δεδομένων.
Ο εμπειρογνώμονας θα πρέπει να προχωρήσει σε ενδελεχή ανάλυση όλων των σημαντικών εταιρικών γεγονότων της τελευταίας τριετίας όπως εξαγορές, συγχωνεύσεις, αυξήσεις κεφαλαίου, πωλήσεις ακίνητης περιουσίας κ.α. ενώ παράλληλα απαιτείται διερεύνηση και παρουσίαση των συναλλαγών με συνδεδεμένες εταιρείας και πρόσωπα σε βάθος πενταετίας.
Σκοπός των εν λόγω αναλύσεων είναι να παρουσιαστούν μεταξύ άλλων και οι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία σε ανάγκη για υπαγωγή σε εξυγίανση καθώς και να διερευνηθεί κατά πόσο υπήρχαν συναλλαγές εκτός της κανονικής λειτουργίας της εταιρείας ή που την ζημίωσαν σημαντικά προς όφελος λοιπών συνδεδεμένων οντοτήτων.
Οι αναλύσεις αυτές, ιδίως αναφορικά με τα συνδεδεμένα μέρη, αυξάνουν σημαντικά τον όγκο εργασίας του εμπειρογνώμονα και ως εκ τούτου απαιτείται σημαντική προεργασία. Γίνεται έτσι αντιληπτό ότι η κατάρτιση μιας έκθεσης εμπειρογνώμονα είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που απαιτεί τη στενή συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών (Διοίκησης, Πιστωτικών ιδρυμάτων κ.α.) για την ορθή έκβασή της.
Υφιστάμενη οικονομική κατάσταση της επιχείρησης / Οφειλές ανά κατηγορία Πιστωτή
Η παρουσίαση της υφιστάμενης κατάστασης και των υποχρεώσεων ανά οφειλέτη βάσει της ΥΑ δεν διαφοροποιείται ουσιωδώς από τα υφιστάμενα δεδομένα. Ο εμπειρογνώμονας μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα ευρύ φάσμα εργαλείων όπως αναλυτικές διαδικασίες, δειγματοληψία, επιστολές επιβεβαίωσης και διαβεβαίωσης κ.α. προκειμένου να είναι σε θέση να παρέχει εύλογη διασφάλιση ότι τα οικονομικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στη αίτηση προς το δικαστήριο, έχουν συνταχθεί σύμφωνα με παραδεκτές λογιστικές αρχές και πολιτικές.
Το ουσιώδες πρόβλημα που προκύπτει αφορά μόνο στα στενά χρονικά όρια που ο εμπειρογνώμονας έχει στη διάθεσή του να ολοκληρώσει την εν λόγω διαδικασία ιδίως στις περιπτώσεις που η επιστολογραφία είναι βασικό εργαλείο επιβεβαίωσης υπολοίπων. Ως εκ τούτου θα πρέπει να έχει προηγηθεί σημαντική προεργασία και επικοινωνία με πιστωτές και τράπεζες προκειμένου να μπορούν να ληφθούν εγκαίρως οι απαντητικές επιστολές και να γίνουν και οι απαραίτητες αναπροσαρμογές στο ισοζύγιο αναφοράς.
Υπολογισμός ρευστοποιήσιμης αξίας / επιχειρηματικό σχέδιο
Οι σημαντικότερες διαφοροποιήσεις που προκύπτουν βάσει της Υπουργικής Απόφασης σε σχέση με την υφιστάμενη πρακτική αφορούν στον υπολογισμό της ρευστοποιήσιμης αξίας και κατ’ επέκταση στη σύνταξη του επιχειρηματικού σχεδίου.
Προεξόφληση ροών
Πλέον ορίζεται σαφώς ότι η ικανοποίηση των πιστωτών υπολογίζεται με βάση τις προεξοφλημένες ροές και όχι με τις ονομαστικές.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί σημαντική διαφοροποίηση για τους πιστωτές που είναι σύνηθες να μην φέρουν επιτόκιο (προμηθευτές, φορείς Δημοσίου κ.α.). Η εφαρμογή προεξοφλητικού επιτοκίου, το οποίο ορίζεται ως «το μέσο σταθμικό κόστος χρηματοδότησης του οφειλέτη», μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική τροποποίηση των ποσοστών διαγραφής υποχρεώσεων. Το γεγονός αυτό εντείνεται στις περιπτώσεις που προβλέπεται ένα αυξημένο μεσοσταθμικό επιτόκιο και μεγάλη περίοδος αποπληρωμής των οφειλών. Για παράδειγμα έστω ότι ένας πιστωτής ικανοποιείται στο σενάριο βίαιης εκποίησης με ποσό ύψους €500χιλ. το οποίο έστω αποπληρώνεται σε πέντε ισόποσες ετήσιες δόσεις. Η εν λόγω αποπληρωμή, παρότι έχει την ίδια ονομαστική αξία των €500χιλ., έχει προεξοφλημένη/ παρούσα αξία €432χιλ. (με ένα θεωρητικό επιτόκιο 5%). Συνεπώς βάσει της ΥΑ και προκειμένου να μην θιγεί ο εν λόγω πιστωτής, θα πρέπει οι αποπληρωμές να αυξηθούν σημαντικά.
Τονίζουμε, ότι με την εν λόγω διάταξη, περιορίζει την επίπτωση συνήθων πρακτικών όπως ρυθμίσεις υπολοίπων σε πάρα πολλά έτη (πχ Ελληνικό Δημόσιο) ή αποπληρωμές με σημαντικά οπισθοβαρείς δόσεις, δεδομένου ότι η προεξοφλημένη αξία των ροών αυτών περιορίζεται σημαντικά. Συνεπώς μπορεί να απαιτείται μικρότερη διαγραφή υποχρεώσεων.
Επιπλέον, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες ορισμένοι πιστωτές καλύπτονται στο 100% βάσει του υπολογισμού της ρευστοποιήσιμης αξίας. Στην περίπτωση αυτή, εφαρμόζονται τα εξής:
- Το υπόλοιπο αποπληρώνεται εντός της τρέχουσας περιόδου ή βάσει των υφιστάμενων ημερών αποπληρωμής του εν λόγω πιστωτή (σε περίπτωση που υπάρχει υφιστάμενη ρύθμιση μπορεί να ακολουθηθεί η εν λόγω ρύθμιση).
- Ρύθμιση αποπληρωμής του υπολοίπου εντόκως με βάσει το μεσοσταθμικό επιτόκιο χρηματοδότησης της εταιρείας.
Μελλοντικές ρυθμίσεις
Η ΥΑ ορίζει ρητά ότι στο επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να υπάρχει αποφυγή ανάγκης για μελλοντικές ρυθμίσεις του αναδιαρθρωμένου χρέους. Συνεπώς, το επιχειρηματικό σχέδιο δεν θα πρέπει να εμφανίζει στη λήξη της προβλεπόμενης περιόδου σημαντικά επίπεδα δανεισμού που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν (balloon).
Το γεγονός αυτό αναμένεται να «πιέσει» κυρίως τις τράπεζες να προχωρήσουν σε οριστικές ρυθμίσεις δανεισμού χωρίς να μεταθέτουν ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος στο μέλλον. Έτσι εκτιμάται ότι από τη μια πλευρά θα απαιτηθούν μεγαλύτερες διαγραφές τραπεζικού δανεισμού από την άλλη ενδεχομένως να οδηγήσει τις τράπεζες να προχωρήσουν σε αναγκαστικές εκτελέσεις και συνεπώς στη ρευστοποίηση εταιρειών που δεν έχουν σημαντικά περιθώρια εξυγίανσης.
Συμπεράσματα που προκύπτουν από την Υπουργική Απόφαση
Η Υπουργική Απόφαση που ήρθε να δώσει διευκρινήσεις επί του Ν. 4738/2020 παρέχει μεγαλύτερη ανάλυση για τον ρόλο της κάθε πλευράς. Η διαδικασία εξυγίανσης απαιτεί σημαντική προεργασία και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, κάτι το οποίο θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένο για την εξυγίανση μια εταιρείας.
Ο ρόλος του εμπειρογνώμονα ενισχύεται ακόμη περισσότερο δεδομένου ότι είναι το πρόσωπο που επιφορτίζεται με το κύριο βάρος της προεργασίας αλλά και της ορθής απεικόνισης της οικονομικής κατάστασης της εταιρείας. Παράλληλα, η εργασία επί της επισκόπησης του επιχειρηματικού σχεδίου και του υπολογισμού της ρευστοποιήσιμης αξίας απαιτεί πλέον ιδιαίτερη ανάλυση και επεξεργασία δεδομένου ότι υπάρχουν πολλές επιπλέον παράμετροι που ο εμπειρογνώμονας θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του.
Από την άλλη πλευρά, οι πιστωτές θα πρέπει να προχωρήσουν σε οριστικές ρυθμίσεις των υπολοίπων τους και να αποφασίσουν για το ποιες εταιρείες αξίζουν την στήριξή τους προκειμένου να εξυγιανθούν ενώ θα πρέπει να «κλείσουν» λοιπές εκκρεμότητες με εταιρείες που δεν έχουν δυνατότητα ανάκαμψης.
Εγγραφείτε στις ενημερώσεις μας