ΦΟΡΟΔΟΞΙΕΣ

Φοροδοξίες 01.09.2024

insight featured image
Contents

Γνωρίζετε ότι...

Με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής (2,4%) σε όλα τα επιχειρηματικά δάνεια συμπεριλαμβανομένων και των ομολογιακών δανείων που εκδίδουν ανώνυμες εταιρίες. 

Το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής καταργεί το υφιστάμενο Τέλος Χαρτοσήμου από 1.1.2025 και υπολογίζεται βάσει του ποσού του κεφαλαίου του δανείου που αναλαμβάνεται και όχι επί των τόκων. Σε κάθε περίπτωση το επιβαλλόμενο τέλος δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο ποσό των 150 χιλ. ευρώ ανά δάνειο. Συνεπώς, σε δάνεια ανώτερα των 6,25 εκατομμυρίων ευρώ δεν υπολογίζεται τέλος για το υπερβάλλον ποσό δανείου. Επιπλέον, προβλέπεται νομοθετικά ότι ο υποκείμενος στο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής και υπόχρεος για την απόδοσή του είναι ο οφειλέτης του δανείου. Ρητά εξαιρούνται από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: (α) τα τραπεζικά δάνεια  που χορηγούνται από πιστωτικά και άλλα χρηματοδοτικά ιδρύματα που εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος καθώς και τα ομολογιακά δάνεια για το ποσό του δανείου που αντιστοιχεί στις ομολογίες που αποκτώνται από ομολογιούχο δανειστή χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, και (β) τα δάνεια όπου ο λήπτης του δανείου είναι νομικό πρόσωπο και το κεφάλαιο ή οι τμηματικές απολήψεις που συνιστούν τη χρηματική παροχή του δανείου είναι καταβλητέα σε μόνιμη εγκατάστασή του στην αλλοδαπή. Υπενθυμίζεται ότι με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο δεν επιβάλλονται τέλη χαρτοσήμου στα ομολογιακά δάνεια. Η επιβολή Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής στα ομολογιακά δάνεια αναμένεται να επιβαρύνει τις επιχειρήσεις κατά την χρηματοδότηση σε ενδοομιλικό επίπεδο ενώ φαίνεται να προσκρούει στις διατάξεις της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2008/7/ΕΚ που προβλέπει ότι τα κράτη μέλη δεν επιβάλλουν οποιαδήποτε μορφή έμμεσου φόρου σε δάνεια με μορφή εκδόσεως ομολογιών.

Η υπομίσθωση ακινήτου δεν αίρει σε κάθε περίπτωση αυτομάτως την απαλλαγή από τον Φόρο Μεταβίβασης Ακινήτων (ΦΜΑ) σε αντίστροφη χρηματοδοτική μίσθωση.

Το ΣτΕ κλήθηκε να αποφασίσει σχετικά με την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ) σε περιπτώσεις εφαρμογής του θεσμού της αντίστροφης χρηματοδοτικής μίσθωσης κατά την αγορά ακινήτου. Πιο συγκεκριμένα σχετικά με το εάν η υπομίσθωση ακινήτου, χωρίς την έγγραφη συναίνεση της χρηματοδοτικής εταιρίας, οδηγεί στην άρση της απαλλαγής από τον ΦΜΑ. Το Δικαστήριο αποφάσισε ότι η υπομίσθωση αυτή δεν αίρει αυτομάτως την απαλλαγή. Η υποχρέωση καταβολής του ΦΜΑ από τη χρηματοδοτική εταιρία αρχίζει μόνο μετά την καταγγελία της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης και την αποβολή του μισθωτή από το ακίνητο, οπότε η κυριότητα επανέρχεται στην χρηματοδοτική εταιρία (ΣτΕ 250/2024).

Η ανάπτυξη των Απολογισμών σύμφωνα με τα νέα πρότυπα είναι πολύ πιο απαιτητική
Η ανάπτυξη των Απολογισμών σύμφωνα με τα νέα πρότυπα είναι πολύ πιο απαιτητική
Read this article

Με πρόσφατη απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων επικαιροποιήθηκε ο κατάλογος των Δηλωτέων και Συμμετεχουσών Δικαιοδοσιών στο πλαίσιο της Πολυμερούς Συμφωνίας Αρμόδιων Αρχών για την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών σε διεθνές επίπεδο.

Η εν λόγω επικαιροποίηση αφορά στις Δηλωτέες και Συμμετέχουσες Δικαιοδοσίες για την αυτόματη ανταλλαγή που θα διενεργηθεί εντός του 2024 και θα αφορά σε πληροφορίες του έτους 2022 και 2023 καθώς και για το έτος 2024. Δηλωτέες Δικαιοδοσίες για την Ελλάδα, συνιστούν τα κράτη, μέλη της Συμφωνίας, στα οποία η Ελλάδα, υποχρεούται να παρέχει πληροφορίες που αφορούν σε χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς συμφερόντων των κρατών αυτών. Αντίθετα, Συμμετέχουσες Δικαιοδοσίες είναι τα κράτη εκείνα τα οποία παρέχουν στην Ελλάδα αντίστοιχες πληροφορίες σχετικά με χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς ελληνικών συμφερόντων (με δικαιούχο φορολογικό κάτοικο Ελλάδας) που τηρούνται σε αυτές. Προκειμένου ένα κράτος, μέλος της Συμφωνίας, να λάβει κάποιον εκ των ανωτέρω χαρακτηρισμών έναντι της Ελλάδας, απαιτείται η ύπαρξη συμφωνίας μεταξύ τους δυνάμει της οποίας υφίσταται υποχρέωση παροχής των εν λόγω πληροφοριών καθώς και η ένταξή του στον αντίστοιχο ελληνικό κατάλογο. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά και την τελευταία επικαιροποίηση, οι Δηλωτέες Δικαιοδοσίες έναντι της Ελλάδας δεν ξεπερνούν τις 60, σε αντίθεση με τις Συμμετέχουσες Δικαιοδοσίες οι οποίες υπερβαίνουν τις 100 (Α. 1089/2024).

Οι ανταλλασσόμενες πληροφορίες συλλέγονται κατόπιν συνεργασίας του κράτους με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της επικράτειάς του και αφορούν σε συγκεκριμένες κινήσεις και είδη χρηματοοικονομικών λογαριασμών δικαιούχων φυσικών ή νομικών προσώπων.

 Ειδικότερα, οι εν λόγω χρηματοοικονομικές πληροφορίες σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με τόκους, μερίσματα, ενοίκια, έσοδα από ασφαλιστικά προϊόντα, έσοδα από πώληση χρηματοοικονομικών στοιχείων καθώς και υπόλοιπα λογαριασμών κατά την έναρξη και λήξη του έτους αναφοράς ανάλογα με το είδος του δηλωτέου λογαριασμού. Δικαιούχος δηλωτέου χρηματοοικονομικού λογαριασμού δύναται να είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με κύριες εξαιρέσεις τις εισηγμένες εταιρίες και τις συνδεδεμένες με αυτές οντότητες, τις κρατικές οντότητες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η αυτόματη ανταλλαγή διενεργείται μεταξύ των αρμόδιων αρχών των κρατών σε ετήσια βάση με τήρηση ειδικών κανόνων εμπιστευτικότητας, ενώ συνιστά μία ακόμη σημαντική πηγή πληροφόρησης των ελληνικών φορολογικών αρχών στο πλαίσιο διενέργειας φορολογικών ελέγχων.