ΦΟΡΟΔΟΞΙΕΣ

Φοροδοξίες, 26.02.2023

insight featured image
Contents

Γνωρίζετε ότι...

Σύμφωνα με τρέχουσα νομοθεσία το φυσικό πρόσωπο που εισφέρει μετοχές φορολογείται με 15% επί της υπεραξίας των εισφερόμενων τίτλων.

Με μία νέα όμως διάταξη δίνεται πλέον η δυνατότητα στα φυσικά πρόσωπα-μετόχους να συμμετέχουν σε νομικό πρόσωπο μέσω άλλου εταιρικού οχήματος χωρίς να καταβάλλουν φόρο. Αυτό μπορεί να έχει σημαντικές φορολογικές απαλλαγές αργότερα κατά την μεταβίβαση των μετοχών που εισφέρθηκαν. Η νέα αυτή ρύθμιση είναι ιδιαίτερα ελκυστική σε συνδυασμό και με άλλες ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις για την δημιουργία επενδύσεων μέσω ελληνικών επενδυτικών οχημάτων, όπως της απαλλαγής από την υπεραξία που αποκτούν νομικά πρόσωπα, φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος (ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής 10%, χρόνος διακράτησης συμμετοχής 24 μήνες κ.λπ.). 

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι δεν επιβάλλεται φόρος υπεραξίας κατά τον χρόνο εισφοράς τίτλων όταν ο εισφέρων είναι φυσικό πρόσωπο και μοναδικός μέτοχος ή εταίρος της λήπτριας εταιρίας.

Διευκρινίζεται ότι οι τίτλοι που εισφέρει το φυσικό πρόσωπο για την κάλυψη ή αύξηση κεφαλαίου με αντάλλαγμα μετοχές της λήπτριας εταιρίας μπορεί να είναι ημεδαποί ή αλλοδαποί, υπό την προϋπόθεση ότι η λήπτρια εδρεύει σε συνεργάσιμο φορολογικά κράτος. Όμως, υπάρχει μία φορολογική υποχρέωση που μετατίθεται χρονικά στον χρόνο μεταγενέστερης μεταβίβασης των νέων τίτλων που απέκτησε ο εισφέρων, όπου ως αξία κτήσης λαμβάνεται η αρχική αξία των εισφερόμενων τίτλων. Προβλέπεται επίσης ρητά ότι η πράξη αυτή της εισφοράς τίτλων δεν θεωρείται «επιχειρηματική συναλλαγή» από την οποία να προκύπτει κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα για τον εισφέροντα αν διενεργείται συστηματικά.

Πώς βρεθήκαμε σε πληθωριστικό φαύλο κύκλο
Δείτε περισσότερα
Πώς βρεθήκαμε σε πληθωριστικό φαύλο κύκλο


Διευκολύνεται περαιτέρω η διαδικασία υποβολής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα από φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού.

Ειδικότερα, είναι πλέον δυνατή η υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα από φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού οι οποίοι δε διαθέτουν ταχυδρομική διεύθυνση στην Ελλάδα και δεν έχουν ορίσει φορολογικό εκπρόσωπο στο φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ, καθώς η υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ως ουσιαστική φορολογική τους υποχρέωση που απορρέει από τις οικείες διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, εκπληρώνεται από τους ίδιους. Ωστόσο, αναγκαία προϋπόθεση για καταστεί δυνατή η υποβολή των εν λόγω φορολογικών δηλώσεων είναι η προηγούμενη επικαιροποιήση των στοιχείων επικοινωνίας των φορολογουμένων (των διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και των τηλεφώνων τους) μέσω της ψηφιακής πύλης «myAADE» (Ε.2010/2023).

Αντιπρόεδρος ΔΣ χωρίς φορολογικές αρμοδιότητες κρίθηκε ως μη υπεύθυνο πρόσωπο για την επιβολή διασφαλιστικών μέτρων.

Σε περίπτωση που νομικό πρόσωπο δεν έχει εκπληρώσει προσηκόντως τις φορολογικές του υποχρεώσεις, μπορούν να επιβληθούν τα μέτρα διασφάλισης του Δημοσίου που προβλέπονται στον ΚΦΔ, σε βάρος αυτού και των φυσικών προσώπων που συμμετέχουν στη διοίκησή του, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα που συντελέστηκε η φορολογική παραβίαση του νομικού προσώπου. Εν προκειμένω, επιβλήθηκαν σε βάρος Αντιπροέδρου ΔΣ ΑΕ διασφαλιστικά μέτρα, λόγω ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών της ΑΕ προς το Δημόσιο, όπως αυτές διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας ελέγχου. Το ΣτΕ, έπειτα από άσκηση αίτησης αναίρεσης, επιλήφθηκε της υπόθεσης και έκρινε μη νόμιμη την επιβολή των ένδικων διασφαλιστικών μέτρων, με την αιτιολογία ότι, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα αν και ο καθ’ού διατελούσε Αντιπρόεδρος ΔΣ, εντούτοις δεν είχε καμία αρμοδιότητα σε σχέση με τις φορολογικές υποχρεώσεις της εταιρίας, δεδομένου ότι η αποκλειστική αρμοδιότητα διαχείρισης των συγκεκριμένων ζητημάτων είχε ανατεθεί στον Πρόεδρο ΔΣ με πρακτικό ΔΣ. Σύμφωνα με το ΣτΕ, μόνη η ύπαρξη της ιδιότητας του Αντιπροέδρου ΔΣ δεν αρκεί για να θεωρηθεί το πρόσωπο ως αλληλεγγύως υπεύθυνο για την επιβολή διασφαλιστικών μέτρων σε βάρος του, αλλά απαιτείται επιπλέον κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα να συμμετέχει πράγματι στη διαχείριση έστω μερικών φορολογικών υποθέσεων της ΑΕ. (ΣτΕ 598/2022).